Föräldrarna skiljer sig och elevens värld gungar

När föräldrar skiljer sig kan skolan betyda den kontinuitet som äventyras i hemmet. Rutinerna kan verka tryggande i skolan. Men också att eleven får möta vuxna som kan förstå att läxorna inte längre kan göras hemma, eller att det inte är så enkelt att göra det man måste därhemma. Då föräldrar skiljer sig brukar jag förtäta kontakten med eleven, och inte för en kort tid utan över en längre tid. Det handlar inte om att rota i elevens hemförhållanden utan att trots att livet är i gungning sänka trösklarna till skolans innehåll. Det handlar om att se, förstå och vara generös. Det är nog viktigt att också förstå att barns sorg är randig och att verka i dessa mellanrum. Skolan pågår med sina innehåll och läraren hälsar varje dag välkommen, maten serveras och fritidsverksamheten erbjuder kontakt och sysselsättning. Det kan vara viktigt att inse vad skolan ger eleven av kontinuitet och lärande.

 

Det här inlägget postades i Konsultation av något slag, Läxor, Pedagogiska miljöer, Relationer och vänskap och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.