Att medvetet välja förhållningssätt

I mina böcker Undervisningen mellan oss och i Textsamtal och bildpromenader skriver jag om vikten av att välja förhållningssätt. Redan vid skolans yttre gräns beslutar jag mig för hur jag ska möta eleverna. Det betyder att jag gör medvetna val och att jag bestämmer mig för att jag ska verka genom de ord jag väljer. Exempelvis kan jag välja att vara tolerant, nyfiken och lyhörd. Det betyder att jag väljer att lyssna noga på vad eleverna säger och visa att jag är intresserad av elevens syn på de frågor jag lyfter in genom undervisning.

Om man vill läsa om vikten av att medvetet välja ett förhållningssätt kan läsa överläkaren Peter Strang tankar om vikten av detta i boken Att höra till. 

Hej HOPP!

This entry was posted in Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal, Systematiskt kvalitetsarbete i undervisningen, Värdegrunden and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>