Stimulera, etablera och utveckla läsvanor

P1090870

Stimulera, etablera och utveckla läsvanor

Då det kommer till barn och ungas läsning krävs att vi både stimulerar, etablerar och utvecklar läsvanor.

Stimulans kommer med högläsning, skolbibliotekarien, skolbiblioteket, böcker i klassrummen och lärarledda samtal om litteratur och innehåll. Det kan betyda att lärare visar sin egen läsning och att böckerna är svåra att lägga ifrån sig. En läsande lärare visar att boken har en plats i lärarens liv. Att ta med sig en bok till matsalen (det har jag gjort många, många gånger och räknar frågor och visat intresse för boken till tio, elva elever per gång) och prata om den med en nyfiken hållning.

Att etablera läsvanor handlar om att möjliggöra för att läsa. Det handlar om att skapa utrymme för att läsa. Inte att vi förlägger läsandet i hemmet utan att vi säkerställer att vi får läsa i skolan och under skoltiden. Många elever behöver få läsvanor etablerade utanför hemmen. Skolan är en sådan plats. Lässtunderna ska vara återkommande och verka för att eleverna både kan kan träna att läsa och läsa för att uppleva, känna och tänka. Det handlar också om att se läsaren, vara nyfiken på vad eleven läser och inte fokusera på vad eleven borde läsa.

Att utveckla läsvanor handlar om att föra dialog kring läsning med dem som läser, de som inte tycker om att läsa, och utan att värdera söka hitta vägar som kommer genom att lyssna till hur eleverna tänker kring läsningen. Det betyder också att vi funderar över hur vi möjliggör för eleverna att läsa, hur vi ser på deras läsval och hur vi själva ger eleverna andra möten med litteratur än vad de själva väljer att läsa. Det kan vi göra genom att läsa högt och läsa det eleverna ännu inte kan läsa på egen hand. De pedagogiska samtalen bör innehålla inblickar i litteratur och faktatexter så att lärare kan tänka och fundera över de innehåll som kan betyda att eleverna får tänka, kommunicera och lära.

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Pedagogiska samtal, Strategier, Synligt läsande, Textsamtal, Undervisningen. Bokmärk permalänken.