Prata läslov och lova läsandets fortsättning

Imorgon börjar eleverna skolan igen. Jag vill ge några råd om hur att tala om läsandet och inte se till mängd av böcker utan mer av vad vi har läst, dvs, innehållet.

Lärarens förhållningssätt till läslovets läsning och det läsfrämjande arbetet som kommer med lärarens nyfikenhet och fokus. Helt kort skulle jag vilja säga; Prata mer om boken som blev läst än böckerna som inte blev lästa. Här är några tips om hur vi kan förhålla oss öppet och nyfiket:

  • var nyfiken på vad eleverna har läst
  • värdera inte böcker som svåra eller lätta
  • värdera inte läsaren utan fokusera på läsarens intresse för det läsaren har läst
  • var nyfiken på vad de skulle vilja berätta om det de läst
  • tala mindre om mängd lästa böcker utan mer om boken som lästes
  • tala mindre om böckerna som vi skulle läsa och mer om det vi läste
  • visa att vi fortsätter att läsa i skolan, både det vi gemensamt måste läsa och det vi får läsa och de böcker vi själva väljer att läsa
  • visa vad vi lärare har läst och ta gärna med mjölkpaketet, annonsbladet och boken med de vackra dikterna i
  • duka fram med böcker på bänkarna; på ett generöst sätt och omsorgsfullt sätt
  • läs högt, ca 90 sekunder, ur elevernas böcker – läsfrämjande så det står härliga till
  • se till allas läsning och inkludera böckerna genom att läsa ur dem eller berätta om dem

Körling undervisar 2018

Här är bokcirkeln som träffas innan vi går till biblioteket. Vi talar om böckerna vi lånat, inte nödvändigtvis har läst, utan talar om boken vi läst. Detta gör att eleverna får boktips av klasskamraterna innan de besöker biblioteket vilket kan stötta och främja vad att läsa. Vi samlas också efter att vi lånat böcker på biblioteket. Då talar vi om varför vi lånade den och inte nödvändigtvis vad den handlar om. Vi kan tala om bokomslagets färger, titel och författaren, vad boken väger och hur den luktar och vi kan läsa första meningen som startar upp äventyret att läsa boken.

Då börjar vi skolan igen. Hej HOPP för fortsatt läsundervisning, textsamtal och självständig läsning där eleverna får läsa det de vill, kan och lockas till.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling 

 

 

This entry was posted in 90 sekunders högläsning, Biblioteken, Högläsning, Kollegial läsande, Synligt läsande, Textsamtal, Undervisningen, Väck läshungern and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>