Den här tävlingen! Kommittélöpningen!

Tävlandet. Någon är bättre. Någon är sämre. ”Jag läser bättre än du. Du läser sämre än jag.” Jämförelserna. Vi jämför. I mätandets tid handlar kapplöpningen om att vinna, vara bäst, prestera mest och högst och i allt. Den här tävlingen är annorlunda. Den är hämtad ur Alice i underlandet av Lewis Carroll. I min utgåva kan man läsa om detta på sidan 25:

Först ritade den (dronten, min anteckning) upp en bana, i en sorts ring (vad det är för form spelar inte så stor roll, sa den) och sen ställdes hela sällskapet ut lite varstans längs banan. Det behövdes inget ”Klara, färdiga, gå” utan man kunde börja springa när man ville och sluta när man ville, så det var inte så lätt att veta när löpningen var slut. Men när de hade sprungit i ungefär en halvtimme och var alldeles torra igen, ropade dronten plötsligt:

– Nu är det klart! och alla samlades flåsande runt dronten och frågade:

– Nå men vem vann?

Den frågan kunde dronten inte svara på utan att tänka efter länge och den stod en lång stund med pekfingret mot pannan (så som man för det mesta ser stora författare avbildade på tavlor) medan de andra stod tysta och väntade. Till slut sa dronten:

– Allihop har vunnit och alla måste få pris.

Diskutera gärna med eleverna. Läs stycket högt. Resonera och lyssna till elevernas synpunkter och åsikter och varför inte … pröva tävlingen, göra den. För det är som med det mesta vi ska lära oss:

Bästa sättet att förklara det är att vi gör det.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

Det här inlägget postades i 90 sekunders högläsning, Anpassning, Eleverna!, Lässtrategier, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, Strategier, Synligt läsande. Bokmärk permalänken.