Munhugg med tonåringar och ordförrådets betydelse

Denna bild har ingenting med texten att göra. Men om du vill tänka kreativt så kan du ju sammanlänka text med bild genom att skapa en betydelse. Hej HOPP!

Denna bild har ingenting med texten att göra. Men om du vill tänka kreativt så kan du ju sammanlänka text med bild genom att skapa en betydelse. Hej HOPP!

Det var i matsalen som jag började samtala med några elever. De pratade om ordningsregler och jag satt intill och lyssnade. De vände sig till mig, uppretade och lite arga, och sa något som inte borde ha sagts. Jag svarade vänligt och sakligt på deras fråga utan att gå in i den konflikt som låg serverad där. Och utan att jag sagt något om någon av dem påstod en av eleverna att jag nu kränkte en av dem. Jag svarade att det har jag inte avsett att göra och att jag heller inte gjort det då jag inte talat om någon av dem utan om sakfrågorna som diskuterades.

– Hur vet du det? Att det du säger inte kränker honom, du kan väl inte veta vad han tänker, öh…

– Nä, svarade jag, det kan jag inte veta men jag vet vad ordet kränka betyder.

Eleverna tystnade.

Då jag ätit upp tackade jag för samtalet och önskade dem en fortsatt fin skoldag.

Hej HOPP!

Anne-Marie

 

Min nötta ordbok förklarar ordet kränka (verb):

behandla någon nedsättande genom att angripa den personliga hedern

Andra ord för kränka är vanhedra, skymfa, våldföra.

Munhuggas betyder att skenbart smågräla under vänskapliga former, ungefär som att slänga käft.

 

Det här inlägget postades i Ordförrådet, Skolorden, Verkligheten. Bokmärk permalänken.