lektion till vilken årskurs som helst – OM MASKEN vi bär

Bilden har ingenting med innehållet att göra. Det är bara en bild.

För att ge perspektiv på maskerna vi bär, eller för den delen inte bär, kan vi skapa ett undervisningsinnehåll.

Så här gjorde jag:

  • eleverna får ta del av SVT om de fel vi gör då vi använder munskydd
  • läraren får därigenom tillgång till diskussion, återkoppling eller andra idéer och kopplingar eleverna gör och kan därför bygga undervisning utifrån det som framkommer:

Undervisningen utvecklas i relation till elevernas intresse och det som framkommer. Så här blev det i årskurs fem: 

  • varför mask: syfte och funktion
  • andningsvägar: kropp och kroppens funktion
  • yrken som kräver mask: läkare, brandmän, dykare, tandläkare
  • språk/ordförråd: rökmask/brandmask/dykarmask/gasmask
  • historiska masker och varför: hur såg masker ut/material och användning
  • Militära masker: Syfte och funktion
  • Tid: När kom maskerna och varför
  • Sport: Masker som skyddar ansiktet, ex ishockeymålvakt, etc
  • Sjukdom och smittspridning genom historien

I relation till läroplan och kursplaner: 

  • Samhällskunskap: nutid och förändringar i samhället
  • Historia: Historiska perspektiv på sjukdomar, skydd, hygien och människans förmåga till anpassning och kreativt skapande
  • Svenska: Språkbruket, elevernas diskussioner, muntliga framställning
  • Värdegrund: lyssna, ta vid, turtagning, bidra, få talutrymme, bli respekterad och visa tolerans för andras åsikter och tankar om innehållet

Det finns ett oändligt område att utforska. Våra masker som vi visar fram utan att bära mask. De masker vi bär för att visa tillhörighet/avstånd till andra. Så pröva och se vad som händer när eleverna får tänka, kommunicera och lära.

Hej HOPP!

Anne-Marie Körling

 

Det här inlägget postades i Undervisningen. Bokmärk permalänken.