Lärandeorganisation

Jag är utbildad på Nya Zeeland. Det är jag mycket tacksam för. Jag har också vidareutbildat mig vid en skola i New York. Jag har också sett och vandrat omkring i en fantastisk skola i Johannesburg. I alla dessa skolor har man en organisation av hur man undervisar. Inte i vad man undervisar utan hur man organiserar undervisningen i ett klassrum. Det handlar alltså inte om innehåll utan om organisation som möjliggör för undervisning.

Jag kunde undervisa i skolan i New York. I varje klassrum. Jag kunde komma med innehållet, mitt fokus, i en organisation jag utbildat mig i på Nya Zeeland. Det var en så stor upplevelse att jag sedan dess inte kan lämna tanken. Den att vi organiserar för det vi ska göra i.

Jag har utvecklat tanken fullt ut i mitt klassrum. Dessvärre har jag bara haft en enda lärare att bolla dessa tankar med. Den jag delar kunskapen och erfarenheten tillsammans med. Den lärare som också varit på Nya Zeeland. Jag har inte kunnat gå in i något klassrum i Sverige utan att få kunskap om hur läraren tänker kring sin undervisning och hur…

Inte någon gång kan jag fullt ut dela organisation med någon annan här. Jag är inte kritisk mot detta, men jag inser vinsterna för lärare och elever att förstå hur man fullt ut låter en organisation vara stöttande och bärande för det innehåll som vi faktiskt har till uppdrag att utveckla i denna organisation.

Det handlar inte om organisationen av klassrummets fysiska uttryck utan innehållet i organisationen av ett fysiskt rum kopplat till elevernas ansvar och samspel i detta rum, och hur många sätt en lärare kan bedriva undervisningar i samma rum. Ja, hur många undervisningar som kan bedrivas tillsammans med alla elever.

Jag har medvetet utvecklat sex eller sju former av undervisning. Jag är en undervisande lärare.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Klassrummet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 svar på Lärandeorganisation

  1. Plura skriver:

    Bra formulerat hur processen ska gå till.

    Skiftningen mellan vad innehållet ska innehålla och HUR det sedan förmedlas under lektionen. Det eleven upplever och har ett bestående intryck av är HAR fått. Och i detta, om vi sätter färger, är det två gånger så mycket färg från hur som vad.

    Undra hur många lärare som förstår detta. Du har uppenbarligen gjort det och det är jag stolt för, att det finns en lärare att referera till därute.

    Nu far jag till Småland igen och utbildar dem i analysens ädla konst.
    Plura

  2. annika skriver:

    Mycket intressant! Känner igen mig i det du skriver. Är vi svenska lärare för mycket individualister?
    annika

  3. Anne-Marie skriver:

    Jag tror inte lärare är riktigt beredda på dörröppnandet… utan mer att man får titta in genom en dörrspringa. A-M

  4. alex skriver:

    Och jag blir ju bara så taggad på att få veta hur du gör… Hur gör du?

  5. Lotta skriver:

    Jag har upptäckt, under mitt första år som lärare, att många lärare vill utveckla sitt/sina sätt att undervisa och sitt förhållningssätt till bedömning exempelvis. Men saknas en samtalsledare på arbetsplatsen som kan vägleda lärarna i pedagogiska diskussioner på ett kunnigt och medkännande sätt släcks dessvärre mångas entusiasm och förändringsvilja. Risken blir då att man som lärare istället gör det man alltid gjort och känner till. Ensam är inte särskilt stark. Känns detta igen?

Kommentarer är stängda.