Klassrum är rum där vi möts varje vardag. Ett var dags rum med många andra. Vad klassrummet signalerar och förväntar av sina elever och lärare är en tyst kunskap som alla måste tillägna sig. ”Att som elev behärska klassrummts normer och regelsystem ä rmins lika viktigt som att lära sig bemästra skolinnehåll och skolfärdigheter” skriver Gerd B Arfwedson i ”Undervisningens teorier och praktiker” 1998.
Men klassrummet diskuteras sällan. Klassrumsorganisation är ett eftersatt område. Klassrummet blir varje lärares individuella ansvar. I detta tysta och outforskade var dags rum sker kunskapsförmedling och mötesmöjligheter – ja kort sagt en mötesplats för det sociala samspelet mellan elever och elever, elever och lärare.
Frågor att ställa sig:
- Är klassrummet organiserat för samspel?
- Hur är det att vara lärare i det rum du är i?
- Vad tänker eleverna om sitt klassrum?
- Var lär sig eleverna i skolan?
- Hur ser trafiken ut i klassrummet?
- Vad säger läroplanen om klassrummet och dess organisation?
- Vad signalerar ett klassrum om man besöker det?
- Hur syns pedagogiken i rummet?
Ja, jag har mängder med frågor – ännu fler faktiskt! Klassrummet är en möjlighet!
Jag tänker att flera av de frågor du ställer, som jag övrigt tycker är väldigt bra, går att ställa också direkt till eleverna (beroende på ålder får språket anpassas). Klassrummen är elevernas och vår dagliga arbetsmiljö. Hur vill vi ha den och hur kan vi arbeta för att skapa ett kreativt klassrumsklimat? Det är en fråga jag ofta ställer mig själv liksom frågan; vad kännetecknar ett kreativt klassrum?