
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
Helt riktigt Anne-Marie. Och det är de två punkter av fyra varför skolan inte presterar bättre kunskapsresultat enligt forskarnas analys.
Här har skolan en gigantisk förbättring att göra för att åter bli pedagogiskt framstående i sitt arbete.
Några Plura konstaterande.
Instämmer
Så är det…är fascinerad över att lärare tolkat mvg-kriteriet ”självständigt” som elever måste jobba själva och inte ens få fråga läraren om något….detta synliggörs även i Skolverkets ”Vad påverkar resultaten i svensk grundskola?”
Har du några synpunkter på kursplaneutkasten?
Det är mycket allvarligt att man betraktar sig själv som lärare som ovidkommande då det gäller MVG elever. Klart att MVG, VG, G elever – ja alla elever ska ha tillgång till interaktion med sin lärare. Det är mycket sorgliga misstolkningar av vad självständighet är. Statsöverhuvuden har rådgivare och går också till rådgivare för att ta beslut och komma på nya tankar. Det gäller alla oavsett hur mycket man kan … dessutom så tycker jag att man aldrig är färdiglärd och då uppkommer alltid nya frågor och samspelet med en lärare är oavgjort viktig. A-M
Jag vet inte om ni hört debatten kring stödundervisning, läxläsning på skoltid med lärarstöd, mattestugor, språkstugor och så vidare? Den anknyter till det ni pratar om, argument som att den bör tas bort för att den missbrukas när elever med VG och MVG går dit och söker stöd i sitt lärande.
Är inte det så man kan gråta? Elever söker stöd, använder de resurser som finns, tar emot vad som erbjuds – vuxna kallar det missbruk. Jag blir förtvivlad!
Och inte ett dugg förvånad över att dessa elever, de med höga betyg men en längtan efter att fortsätta lära sig och utvecklas, söker sig till skolor där de faktiskt får lärarkontakt, hjälp, bollplankande, stöd, feedback.