Skriftliga omdömen: Exemplarisk elev

Kan det räcka att man skriver – exemplarisk elev – som omdöme om en elevs kunskaper?

Jag ställer mig frågande! Vad står ordet exemplarisk för? Hur är det kopplat till kursplanernas ämnen och målen som är beskrivna där? Om jag är en exemplarisk lärare och inte får mer kött på benen än så skulle jag svårligen förstå vad det var som var så exemplariskt. Jag är ett exemplar. Men det är också allt.

Jag måste göra en ordbokspromenad.

Exemplarisk betyder att vara ett föredöme, och det är knutet till en person. Jag vet inte att vi får bedöma personer utan personers kunskaper och dessa ska vara knutna till de mål som finns. Jag är rädd för subjektiva värderingar och hur dessa kan förstås. Däremot kan vi exemplifiera vad, hur och varför vi gör våra bedömningar av elevens kunskaper och gärna ha belägg för dem, dvs, samspelar med elevens förmåga att själv känna igen sig och inkluderas i bedömningarna.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

1 svar på Skriftliga omdömen: Exemplarisk elev

  1. Plura skriver:

    Plura tänker att detta med att vara exemplarisk är en personbedömning som har föga att göra med den kunskap eleven nått. Därför måste du alltid utgå från vad sätter kursplanen för krav på kursinnehåll och vad som ska nås i betygsnivåen. Utifrån det måste varje elev sätta sina mål. Och det är utifrån detta mås läraren ska göra sin bedömning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.