Man bör ställa sig frågor om värdegrund:
- Hur grund är din värdegrund?
- Vilken värdegrund tror du på?
- Vilken värdegrund verkar du i?
- Vilken värdegrund tror du att du synliggör?
- Vad är en värdegrund?
- Vad har jag för värdegrund?
- Hur tror jag min värdegrund gestaltas i mina handlingar?
- Skolans värdegrund är den grund eller djup?
- Hur ser vi skolans värdegrund i praktiken?
- Är det en värdegrund eller ett påstående?
- Om jag har en värdegrund kan jag tillåta dig att ha din?
- Hur definierar jag min värdegrund med tre ord?
- Kan man göra det? Varför kan man det?
- Är värdegrunden kopplad till människan?
- Hur är värdegrunden i ord och handling?
- Varför en värdegrund?
- Vad är ett värdegrundsarbete?
- Om man jobbar med sin värdegrund vad är det man då gör?
- Är värdegrunden en plan för verksamheten?
- Är värdegrunden en plan för innehållet?
- Värdegrundar vi men en färg och målar över med en annan?
- Kan man tala om värdegrund men inte göra den?
- Den värdegrund man talar om är kanske inte den man värdegrund man iscensätter?
- Om värdegrunden har tomma ord kan man fylla på dem med innehåll, frågan är vilket?
- Om värdegrunden inte är uttalad kan man tala om att värdegrunden bygger på demokratiska värderingar då?
- Är yttrandefriheten en del av värdegrunden?
- Om värdegrunden är självklar varför sätter vi då ord på den?
- Ska vi fostra i värdegrund eller ska vi verka fostrande i värdegrund?
- Har värdegrunden en eget värde?
- Hur uttalar man sin värdegrund?
- Får man diskutera värdegrund eller är den i fast form bunden?
- …
Anne-Marie
kompletteringsfråga: var sitter värdegrunden? i huvet eller på ett pappar uppsatt på väggen?
Bra fråga? … och sedan undrar alla var de där pappren finns?
och vem som har skrivit dom? och när?
värdegrund är svårgreppat – och vems är ansvaret? organisatoriskt. och hur kan det arbetas med? när? vissa vet inte ens varför!
väldigt intressant
Kasta ut frågorna i det självklara – de rör till. Och det är meningen. Fortsätt Alex. Fortsätt. A-M
Värdegrund är väl ett ord i skolans värd för ”Normer och värden” och det bär väl en läroplansutvecklare veta (Ha, Ha,…)
Skämt å sido, om vi utgår från läroplanen omfattas det om demokratisk fostran, kränkande behandling, jämställdhet och genus om jag inte minns fel.
Detta ska inte förväxlas med värderingar som är våra personliga och påverkar allt vårt handlande. Man brukar tala om bojen attityder, kedjan beteendet och ankaret värderingar. Läger vi den i vattnet hamnar ankaret i sjöbotten, kejan förbinder bojen på vattenytan med värderingar.
Och våra attityder kan vara väldigt politiskt korrekta för omgivningen, men säger inget om hur det påverkar våra värderingar. De kan finnas kvar på samma position fast vi utåt påstår något helt annat. Det är detta som man som förbättrare av tillvaron ständigt bortas med.
Några funderingar från Plura kring värdegrund och de otaliga frågorna från A-M.
Plura, jag är väl bekant med detta, men frågan är så allmänt hållen, och så ytlig att jag måste komplicera det hela i mina frågeställningar. Det jag frågar om det har jag kunskap om men jag vänder och vrider på allt, stort som smått, ha en vacker söndag, A-M
Värdegrund är ett bra ord att svänga sig med…
…det låter som om vi vet vad vi håller på med och
…det kan få oss att tro att vi alla är överens
…men vi har nog lika många värdegrunder som vi är människor…
Tirsten
Jag tappade tron på begreppet när jag mötte kolleger som trodde att det betydde: ”Vett och etikett”
Ja, vett att förstå etikett är en annan sak. A-M