Jag plockar med mig allt som kan bli undervisning. Metrotidningen blev det idag. Då tänker jag… vad kan jag göra mer med denna tidning:
- Vi kan läsa den
- Vi kan göra matematik ur den… och då ska det vara nytänkande matematik…
- Vi kan översätta rubrikerna till engelska… eleven får göra hela tidningen om eleven vill
- Vi kan ta horiskop och skriva egna
- Vi kan använda tidningen som en markering av area… och se hur det fungerar
- Vi kan använda någon ide som tidningen har och göra den till vår egen – varför inte tummen upp och tummen ned…
- Vi kan spela drama där tidning, två stolar och två elever får dramatisera.
JAG BESTÄMMER MIG FÖR ATT VI GÖR ALLT. OCH ELEVERNA FÅR BESLUTA VAD OCH HUR DE VILL GÖRA OCH DESSUTOM OM DEN KAN UTVECKLA ANDRA UNDERVISNINGAR. ELEVER KAN ALLTID SKAPA NÅGOT NYTT.
Vi använder Metrotidningens uppslag för att markera area och synliggöra hur mycket plats en stol behöver… det blir med ens så tydligt.
Hej Anne-Marie!
Jag läser din blogg lite då och då. Det har jag gjort ett bra tag, även om jag inte kommenterar så ofta. Jag gillar den! Du inspirerar mig! Jag blir glad av dina texter, bilder, ord, funderingar. Jag berörs av dina texter. Dina tankar sätter igång mina tankar. Igår läste jag om ”ord som vandrar”. Och så gick jag hem och tänkte – att det skulle vara kul att testa i min klass. Så det ska jag göra! Imorgon ska jag introducera det för dom. Jag tror att de också kommer att gilla idéen.
Tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar. Och vet du – jag älskar också mitt arbete! Att vara lärare måste vara bland de roligaste yrken som finns.
Ha en fantastisk fredag och en skön helg!
… och jag blir så väldigt glad då du kommenterar… Jag blir glad och nyfiken av att läsa vad andra tänker och tycker. Du delar alltså med dig till mig, och jag hoppas på återskrivande… Anne-Marie