Metro! Metro-Matte! Metro-Engelska! Metro-Svenska! Metro…

MatteMetro! - Men Anne-Marie, allt är ju matematik, sa en elev och grubblade över varför kommuner säger nej till ensammakommande flyktningar, och allt detta får A-M Körling att tänka... och tankarna blir stora och pedagogiska, november 2009

MatteMetro! - Men Anne-Marie, allt är ju matematik, sa en elev och grubblade över varför kommuner säger nej till ensammakommande flyktningar, och allt detta får A-M Körling att tänka... och tankarna blir stora och pedagogiska, november 2009

Jajamänsan - jag tar för mig och med mig - nu ska det undervisas - körling tänker så och fotograferar det också

Jag plockar med mig allt som kan bli undervisning. Metrotidningen blev det idag. Då tänker jag… vad kan jag göra mer med denna tidning:

  • Vi kan läsa den
  • Vi kan göra matematik ur den… och då ska det vara nytänkande matematik…
  • Vi kan översätta rubrikerna till engelska… eleven får göra hela tidningen om eleven vill
  • Vi kan ta horiskop och skriva egna
  • Vi kan använda tidningen som en markering av area… och se hur det fungerar
  • Vi kan använda någon ide som tidningen har och göra den till vår egen – varför inte tummen upp och tummen ned…
  • Vi kan spela drama där tidning, två stolar och två elever får dramatisera.

JAG BESTÄMMER MIG FÖR ATT VI GÖR ALLT. OCH ELEVERNA FÅR BESLUTA VAD OCH HUR DE VILL GÖRA OCH DESSUTOM OM DEN KAN UTVECKLA ANDRA UNDERVISNINGAR. ELEVER KAN ALLTID SKAPA NÅGOT NYTT.

Med hjälp av målartejp så skrivs det nya rubriker på engelska. Det är så roligt att se att elever kan mer engelska än man kan tro.

Med hjälp av målartejp så skrivs det nya rubriker på engelska. Det är så roligt att se att elever kan mer engelska än man kan tro.

Vi översätter till engelska. Klistra över rubriker med målartejp... den går att skriva på.

Vi använder Metrotidningens uppslag för att markera area och synliggöra hur mycket plats en stol behöver… det blir med ens så tydligt.

DSC_0054

Vi räknar på allt vi kan räkna - här räknar vi på temperaturen - 2009

Arean blir synlig, så här stor area behöver en stol... Anne-Marie Körling 2009

Arean blir synlig, så här stor area behöver en stol... Anne-Marie Körling 2009

DSC_0025-1DSC_0029DSC_0030DSC_0031DSC_0019

DSC_0016DSC_0024DSC_0019DSC_0022DSC_0030DSC_0031

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 svar på Metro! Metro-Matte! Metro-Engelska! Metro-Svenska! Metro…

  1. Anki skriver:

    Hej Anne-Marie!
    Jag läser din blogg lite då och då. Det har jag gjort ett bra tag, även om jag inte kommenterar så ofta. Jag gillar den! Du inspirerar mig! Jag blir glad av dina texter, bilder, ord, funderingar. Jag berörs av dina texter. Dina tankar sätter igång mina tankar. Igår läste jag om ”ord som vandrar”. Och så gick jag hem och tänkte – att det skulle vara kul att testa i min klass. Så det ska jag göra! Imorgon ska jag introducera det för dom. Jag tror att de också kommer att gilla idéen.

    Tack för att du delar med dig av dina tankar och funderingar. Och vet du – jag älskar också mitt arbete! Att vara lärare måste vara bland de roligaste yrken som finns.

    Ha en fantastisk fredag och en skön helg!

  2. Anne-Marie skriver:

    … och jag blir så väldigt glad då du kommenterar… Jag blir glad och nyfiken av att läsa vad andra tänker och tycker. Du delar alltså med dig till mig, och jag hoppas på återskrivande… Anne-Marie

Kommentarer är stängda.