Elevernas hjärnor fungerar som min!

Det är mycket spännande att låta eleverna välja ut de ord de vill lära sig i de engelska texter. Här är en text om däggdjur, överlevnad och en riktigt ordrik och innehållsbärande text som gör att vi lär oss av innehållet och får språket samtidigt. Engelska är ett språk som bär information. 

Vi lär oss genom ett annat språk. Då jag ger eleverna det anslaget – att det finns något i den här texten som kan vara intressant för er – då brukar eleverna ge sig an texten utan att bry sig om att det är på engelska. Om vi ska lära oss engelska blir många elever fokuserade på ord utan innehåll.

Då man frågar eleverna vad de lärt sig blir jag ofta förvånad över hur mycket de lär sig av texten. Orden de vill lära sig,  eller rättare sagt, orden de berättar om har de redan lärt sig och dessa ord  syns i deras utvärderingar. Ibland vill de inte lära sig några ord alls men allt om innehållet ”mammals”.  Orden in i sitt naturliga sammanhang och eleverna upplever att de redan kan dem och behöver inte lära sig dem. Jag tänker att deras hjärnor fungerar ungefär som min – jag har redan förstått – nu vill jag lära mig något nytt.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.