Jag tänker att vi ska vara varsamma om diktarens helhetstanke. Det är svårt att plocka ut meningar. Trots det gör jag så. För att skapa delaktighet. För att skapa vägar in i dikt. Om vi väljer ut meningar betyder det inte att eleverna inte ska få helheten. Vi kan ge helheten i dikten. Och trots det belysa meningarna. Jag har läst halva Tomas Tranströmers diktsamling och söker på ordet sol. Som sökare läser jag sedan hela dikten. Som lärare söker jag efter ingångarna. De som kan värma eleverna. Jag tänker mig en Tranströmers sol. Tänk om den fick finnas i varje elevs klassrum.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Faran med att benämna ord som svåra 2022-08-10
- Prestationernas gissel – att skynda att lära 2022-08-09
- En dag i elevens liv i skolan 2022-08-08
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- Hur barn lär sig borde vi vara mer nyfikna på. Inte vilka de är och vad de har för diagnoser. Vi borde värna ett me… https://t.co/zAcuiW5iA3 about 2 hours ago from Twitter Web App
- Undervisningen talar vi för lite om, nästan inte alls.Den kan samla en klass, skapa fokus för samtalen, bidra till… https://t.co/ymKKJRb4c3 about 2 hours ago from Twitter Web App
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.