Jag tänker att vi ska vara varsamma om diktarens helhetstanke. Det är svårt att plocka ut meningar. Trots det gör jag så. För att skapa delaktighet. För att skapa vägar in i dikt. Om vi väljer ut meningar betyder det inte att eleverna inte ska få helheten. Vi kan ge helheten i dikten. Och trots det belysa meningarna. Jag har läst halva Tomas Tranströmers diktsamling och söker på ordet sol. Som sökare läser jag sedan hela dikten. Som lärare söker jag efter ingångarna. De som kan värma eleverna. Jag tänker mig en Tranströmers sol. Tänk om den fick finnas i varje elevs klassrum.
Här är jag. Hej HOPP!
-
Senaste blogginläggen:
- Definitioner av ett skolbibliotek 2022-07-03
- Den verkliga döstädningen 2022-07-03
- När jag går i skogen går skogen också i mig 2022-07-02
Kategorier
Korlingsord på Twitter
- @SaraBruun3 Jag har också låtit mina böcker flytta ut i offentligheten. Där har de gjort gott. Önskar också att böc… https://t.co/mz5SqWVod9 about 3 hours ago from Twitter for iPhone in reply to SaraBruun3
- En tavla, en dikt, en melodi. Orden ur Agato Kristof och boken igår. Jag leker med tanken eftersom tretalet utmanar… https://t.co/wUkXcnDpup about 7 hours ago from Twitter Web App
- @Samtider Det är också en presentation av avsändaren. about 8 hours ago from Twitter Web App in reply to Samtider
Artiklar på andra ställen:
OM ATT STAVA RÄTT:
https://skolvarlden.se/artiklar/konsten-att-ratta-ratt-anne-marie-korling-om-att-utveckla-stavning
https://news.cision.com/se/gothia-kompetens/r/fran-stavfel-till-stavratt---ny-bok-av-anne-marie-korling,c3327044
https://www.svd.se/smartaste-sattet-att-retta-ett-stavfel
Arkiv
TOMAS TRANSTRÖMER:
"Uppdrag: Att vara där man är".Lev Vygotskij:
Talspråket är alltid begripligt för barnet; det uppstår ur ett levande umgänge med andra människor, det är en fullkomligt naturlig reaktion, barnets reaktion på vad som händer omkring det och berör det.