Det kreativa utrymmet – att tänka, att skapa nytt av det som är, att skapa samband

IMG_1854

Om vi alldeles för ensidigt gör kursplanerna till stuprörsämnen och kunskaperna som små pölar under stuprören främjas inte tänkandet och kreativiteten. Vi behöver kunskaper för att skapa nya kunskaper. Vi behöver kunskaper för att tänka. Vi måste tänka. Och kunskaperna vi får måste omsättas i andra sammanhang. Inte i samma. Inte i likadana som tidigare. Att skapa samband är kreativt. Att förstå utanför ämnets ram och se ämnet i en vidare kontext kreativt. Att kunna för att rapa upp det inför ett prov är att reproducera kunskaperna, ge dem tillbaka till dem som har givit dem. Som ett kvitto.

Vi behöver kanske kvittot för att synliggöra att vi har givit det vi ska ha givit. Men i framtiden behöver vi människor som kan använda de kunskaper de fått och våga pröva dem i andra sammanhang, skapa nya kunskaper ur de gamla. Det vi kan idag – hur använder vi det i ett annat problem! I ett helt annat problem!

Den utmaningen är stor, kreativ och rolig.

– Det du lär dig idag, hur kan du använda det i ett annat sammanhang i morgon?

 

Det här inlägget postades i Föreläsningar jag ger, Kommunikationen, Lektioner och lektionsförslag, Ordförrådet, Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.