Jag brukar fundera över hinder och förutsättningar för undervisningen. Det är undervisningen som är i fokus och det är genom undervisningen eleverna får lära sig.
För att undervisningen ska fungera krävs:
- tid att förbereda; innehåll, variation av frågor, textval …
- raster och fikapauser utan arbetsuppgifter
- att undervisningen fredas då den pågår
- att saker och ting finns på plats
- att kopiatorn fungerar
- att tekniken fungerar i klassrummet
- att inga uppgifter ges läraren i all hast
- att klassrummet är i ordning, stolar nedställda, bänkar iordning
- att det är vädrat
- att det finns gardiner som gör att rummet går att mörklägga
- mikrostunder då läraren ger sig själv tid att studera det som pågår i klassrummet
- att de som arbetar som resurser bidrar med visat intresse och fokus och riktar sig mot undervisningen och därmed lockar eleven genom att låna ut intresse och fokus
- efterarbete och analys av elevernas lärande och undervisningens utveckling
För att underhålla undervisningen kräver den
- att läraren får frågor om undervisningens innehåll
- att läraren får frågor om vad som utgör hinder för undervisningen?
- att läraren får frågor om vad som fungerar i undervisningen?
- att lärarens arbete omsluts av förståelse för att lärararbetet både är kognitivt och känslomässigt utmanande
- att läraren får tid att beskriva undervisningen och dela den med andra undervisande lärare
- förståelse för att undervisningen byggs upp – det man ser vid en lektion inte är möjligt att utvärdera utan att lektion efter lektion byggs upp som ett pärlhalsband. Värdegrunden är dock daglig.
- Att skolan är nyfiken på det som sker av lärande mellan lärare och elever.
- Att skolan får ett språk som möjliggör för lärare och skola att beskriva det som sker i skolan.
Jag återkommer… jag menar att vårt fokus ska ligga på undervisningen och hur den främjas och väcker vår nyfikenhet.
Hej HOPP!
Anne-Marie