Ordet ”retell” hör jag i de pedagogiska sammanhangen utanför Sverige. ”RE-TELL”. Och att berätta berättelserna om och om igen handlar om att lära sig. Men inget re-tell sker utan påverkan från såväl miljön, lyssnarna, innehållet eller gemenskapen. Retell sker ihop med andra. Retell gör vi för att vi kan berätta om igen. Och därmed påverkas berättelserna av att vi samspelar med det stoff vi kan återberätta.
RETELL om Kunskapsutveckling och elevens förståelse av lärarens ord:
Jag har låtit mina elever återberätta det jag berättat. Det betyder att de också får återberätta det jag berättat om deras kunskapsutveckling. Då eleverna återberättar så hör jag hur de uppfattat min berättelse. Det handlar om mycket stora skillnader i min berättelse och i elevens återberättelse. Det är det alltid om det handlar om något som berättas om sig själv av någon annan. Därför hör detta till den form av formativa bedömningar jag samspelar med. Hur tog eleven emot min berättelse om elevens kunskaper? Hur förstod eleven mitt språk? Hur kan vi samspela genom att återberätta vad vi hör och hörde?