För länge sedan höll jag ett föräldramöte med ett helt annat innehåll. Vi diskuterade de barn vi hade gemensamt just nu. Deras barn och våra elever. Det blev en bra diskussion. Det gjorde det mindre ömtåligt att tala om saker och ting. Vi kunde tidsförskjuta alltsammans en aning. Se med lite andra ögon på samma barn. Vilka barn har vi om tre år?
Vi kanske ska ställa oss den frågan idag också? För att få syn på vilka fina ungar vi har och vilka saker och ting de kan komma att möta i framtiden. Framtiden är inte så framtida – tre år är inte så många år i en vuxen människas liv – men oändligt många i ett barns liv.
Så – vad har vi för innehåll i undervisningen om tre år? Jag leker med den tanken. Den kräver mycket av mig. Och det tycker jag om.
Anne-Marie
Hej Anne-Marie,
Boken ”Jag blir glad” blir jag nyfiken på. Stämmer det att det är 16 sidor? (260kr)
Jag läser just nu en delkurs om specialpedagogik och krishantering (utb. förskolelärare)).Där vi bla läser om barns rättigheter, barnkonventionen m.m. Detta kanske skulle vara en lämplig bok till boksamlingen.
Mvh Marie
Det är en storbok. Jag har en barnrättstanke med boken, det var så den kom till, det är ju en ganska dyr bok… A-M
Jag har beställt boken nu. Hoppas den kommer snart….
Återkom om du vill ha lite tankar hur jag tänkt… och hur jag samtalat med ungar och ungdomar kring den. A-M
Hej,
nu har boken äntligen kommit, vilken härlig storbok. Den talar ett tydligt språk om att tiden är så viktig, att ge tid åt sina barn. Uppskatta här och nu. I dagens samhälle är det tyvärr sällsynt med det. Därför är vi på förskolan(jag arbetar där) extra viktiga och att vi ger tid till barnen och inte stressar på som det så lätt blir. Vore intressant att få lite tips om hur jag kan använda den i förskolan(ålder 3-5 år). Hur har du använt boken i ditt arbete?
Mvh Marie
Jag har använt den i min undervisning men för årskurs nior. Det var en stor diskussion. Men det är länge sedan. Jag hoppas jag kan bistå dig. Sök på bildpromenad på lektion. se – där finns metodiska tips. Annars skriver jag en åt dig här. A-m
Hej, du får gärna skriva och berätta hur jag kan använda mig av boken i min barngrupp. Har försökt att få fram metodiska tips som du skrev men …..lyckas ej.
//Marie
Hej A-M, jag tar gärna emot tips och idèer från dig, hur jag kan använda mig av ”storboken” med sina talande bilder i pedagogiskt syfte(åldern 3-5 år)i min verksamhet. Jag har inte visat den ännu för ”mina” barn.
//Marie
Jag tror du ska ringa mig… så berättar jag gärna för dig. A-M