Vilka barn har vi om tre år? Vad har vi för undervisning om tre år?

Brorsan Anders Körling  illustrerar min bok JAG BLIR GLAD. Den handlar om barnkonventionen och berör tidlösheten och närvaron, gemenskapen och lite om görandet, 2006

Min brorsa Anders Körlin illustrerar min bok JAG BLIR GLAD, 2006. Den skrev jag med tanke på barns rättigheter och bokens innehåll belyser en slags tidlöshet där det inte är så bråttom och där barn inkluderas som de är - vid middagar och i skolan! Någon sa att boken kunde heta JAG BLIR ARG för det blir man när man läser den, man längtar ju efter precis det där Anne-Marie, fattaru? Man längtar efter allt det du har skrivit. Det förstod jag och det var därför jag skrev den!

För länge sedan höll jag ett föräldramöte med ett helt annat innehåll. Vi diskuterade de barn vi hade gemensamt just nu. Deras barn och våra elever. Det blev en bra diskussion. Det gjorde det mindre ömtåligt att tala om saker och ting. Vi kunde tidsförskjuta alltsammans en aning. Se med lite andra ögon på samma barn. Vilka barn har vi om tre år?

Vi kanske ska ställa oss den frågan idag också? För att få syn på vilka fina ungar vi har och vilka saker och ting de kan komma att möta i framtiden. Framtiden är inte så framtida – tre år är inte så många år i en vuxen människas liv – men oändligt många i ett barns liv.

Så – vad har vi för innehåll i undervisningen om tre år? Jag leker med den tanken. Den kräver mycket av mig. Och det tycker jag om.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Verkligheten, Visionerna och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på Vilka barn har vi om tre år? Vad har vi för undervisning om tre år?

  1. Marie skriver:

    Hej Anne-Marie,
    Boken ”Jag blir glad” blir jag nyfiken på. Stämmer det att det är 16 sidor? (260kr)
    Jag läser just nu en delkurs om specialpedagogik och krishantering (utb. förskolelärare)).Där vi bla läser om barns rättigheter, barnkonventionen m.m. Detta kanske skulle vara en lämplig bok till boksamlingen.
    Mvh Marie

  2. Anne-Marie skriver:

    Det är en storbok. Jag har en barnrättstanke med boken, det var så den kom till, det är ju en ganska dyr bok… A-M

  3. Marie skriver:

    Jag har beställt boken nu. Hoppas den kommer snart….

  4. Anne-Marie skriver:

    Återkom om du vill ha lite tankar hur jag tänkt… och hur jag samtalat med ungar och ungdomar kring den. A-M

  5. Marie skriver:

    Hej,
    nu har boken äntligen kommit, vilken härlig storbok. Den talar ett tydligt språk om att tiden är så viktig, att ge tid åt sina barn. Uppskatta här och nu. I dagens samhälle är det tyvärr sällsynt med det. Därför är vi på förskolan(jag arbetar där) extra viktiga och att vi ger tid till barnen och inte stressar på som det så lätt blir. Vore intressant att få lite tips om hur jag kan använda den i förskolan(ålder 3-5 år). Hur har du använt boken i ditt arbete?
    Mvh Marie

  6. Anne-Marie skriver:

    Jag har använt den i min undervisning men för årskurs nior. Det var en stor diskussion. Men det är länge sedan. Jag hoppas jag kan bistå dig. Sök på bildpromenad på lektion. se – där finns metodiska tips. Annars skriver jag en åt dig här. A-m

  7. Marie skriver:

    Hej, du får gärna skriva och berätta hur jag kan använda mig av boken i min barngrupp. Har försökt att få fram metodiska tips som du skrev men …..lyckas ej.
    //Marie

  8. Marie skriver:

    Hej A-M, jag tar gärna emot tips och idèer från dig, hur jag kan använda mig av ”storboken” med sina talande bilder i pedagogiskt syfte(åldern 3-5 år)i min verksamhet. Jag har inte visat den ännu för ”mina” barn.
    //Marie

  9. Anne-Marie skriver:

    Jag tror du ska ringa mig… så berättar jag gärna för dig. A-M

Kommentarer är stängda.