För länge sedan höll jag ett föräldramöte under temat – Hur ser vi på våra barn om tre år? Vilka är våra barn om tre år? Vad behöver våra barn om tre år? Det var för att börja tänka lite mer på vägen till växandet.
Idag är det en tanke jag tänker kring läraryrket:
- Vad är vi för lärare om tre år?
- Vad behöver vi undervisa i för former?
- Hur kan vi undervisa om tre år?
- Vad kommer att påverka oss om tre år?
- Hur ser läraryrket ut om tre år?
Jag tänker att frågan är spännande. Vore roligt att diskutera med lärare, skolledare och elever.
Jag fick lust att svara på dom där frågorna utifrån mig själv.
Om tre år är jag förhoppningsvis legitimerad och fast anställd, på en skola där jag får lov att använda min spetskompetens inom rytmik och drama i samband med mina elevers lärande. Kanske har jag turen att fortfarande jobba på kulturskolan som är en väldigt inspirerande smältdegel av kreativa bågar och gränslösa tankar. Jag tror att vi behöver ta fram drivkrafterna inom våra elever i större grad i vårt arbete. Att arbeta mot tydliga mål som hela tiden är levande. Elever ska få nå mål, njuta av sin ansträngning och sen hitta nya mål. Jag tro läraryrket kommer förändras lite i och med legitimationen. Vad som är bra och dåligt i längden är svårt att avgöra. Spännande är det i allafall.
Viktiga frågor som man kan ta med sig att diskutera i arbetslaget. Ja, jag tror jag ska göra det.