Att konstruera ett torn med spagetti och marsmellows

Det fina med ungarna… lyssna hur barn gör… lär av barn tänker jag. Hur samarbetar barn? Hur gör de med sina tankar? De talar då de konstruerar? Så gör barn. Att inte våga göra fel – så gör vuxna. Jag har med egna ögon fått ta del av hur mycket små barn, ja faktiskt så små som tre, fyra år konstruerar stora saker, så stora att man kan häpna. Det är något med den där självklara viljan att pröva. Det handlar inte ens om mod. Mod behöver man när omgivningen har skapat rädsla. En sådan rädsla är att göra fel. Ett litet barn gör inga sådana överväganden. Ett barn prövar. Om och om igen.

Tre och fyraåringar skapar i en Reggio Emilia inspirerad förskola i Haninge.

Tre och fyra åringar skapar och konstruerar i en Reggio Emilia insprirerad förskola i Haninge.

Tre och fyraåringar skapar och konstruerar i en Reggio Emilainspirerad förskola i Haninge 2010.

Tre och fyraåringar skapar i en Reggio Emilia inspirerad förskola i Haninge.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.