Klassrumsmöblering – rummets berättelse

Vi möblerar klassrum av gammal tradition. Vi möblerar dem kanske inte alls. Vi får dem. Hur som helst. Klassrummet och dess möblering ska inte handla om det ”hemtrevliga” utan mer om det pedagogiska. Det ska vara skillnad att gå i skolan än att vara hemma. Hemtrevligt är en sak. Klassrummet är en annan sak. För den skull betyder det inte att klassrum inte ska kännas välkomnande. Det är en självklarhet att de ska kännas välkomnande. För mig handlar det om att jag ser att det är ett tillåtande klimat som signalerar lärande och ett lärande som samspelar med tiden.

Så här tänker jag då jag organiserar mina klassrum:

  • Om jag är en elev här inne – hur kan jag ta mig från en plats, exempelvis min bänk till pennor och papper. Jag gör den promenaden. Den ska vara lätt och inte innebära att jag stöter i en massa bänkar eller att det på något annat sätt är svårt.
  • Om jag är elev här inne – sätter jag mig på en plats och funderar över hur jag kommer att se läraren, tavlan eller något annat fokus som läraren beslutar om ska kunna ses av en elev.
  • Om jag är elev här inne – hur kan jag tillåtas förverkliga kursplanernas fyra ord: förklara, analysera, argumentera, generalisera – dvs – kommunicera ledigt och fritt kring det vi arbetar med.
  • Om jag är elev här inne – hur kan jag själv ansvara för saker och ting och hur kan jag fritt röra mig och byta plats för att själv ansvara för mitt lärande.
  • Om jag är elev i mitt klassrum – var kan jag läsa litteratur?

Då jag arbetar med mina klassrum, bygger upp dem, är jag medveten om varje sak och varje pedagogisk betydelse. Jag har haft många besökare i mina klassrum – och jag har fått höra att – Du tänker ju på allt Anne-Marie, är det pedagogik till och med i en skolpenna och var den finns?

Jag skulle vilja säga att det är det. Det är den pedagogiska tanken som ska kunna förklara rummet. Vad vill jag med mitt klassrum är en fråga jag ställer mig, bland många andra frågor:

  • Vad vill jag med klassrummet?
  • Vilken läroplan synliggör rummet?
  • Kan jag i detta rum genomföra undervisning?
  • På hur många sätt kan jag undervisa i klassrummet och i den organisation av rummet jag bygger upp?
  • Vad betyder hemtrevligt klassrum? Vad betyder ett pedagogiskt klassrum?
  • Hur dukar jag fram pedagogiken i rummet?
  • Hur kan eleverna tillåtas förverkliga läroplanen i klassrummet?
  • Behöver jag en kateder om jag har en arbetsplats någon annanstans i skolan?
  • Vad betyder katederna?
  • Har mitt klassrum en utgivartradition eller en medspelar och aktörsinspiration?
  • Vad vill jag gestalta i detta rum?
  • Vilka elever ska vara här? ÄR detta klassrum ett bra rum för deras lärande?
  • Handen på hjärtat Anne-Marie – Vill jag vara elev här?
  • Är detta rum ett fostransrum eller ett läranderum?
  • Kan eleverna verka demokratiskt i rummet?

Jag grubblar mycket på klassrumsorganisationen. Då jag först mötte utbildningstanken i rummets organisation studerade jag på Nya Zeeland. Där är det en obligatorisk uppgift att tala om hur, varför och genom vad ett rum ska byggas upp. Det handlar om pedagogik. Då jag nyligen besökte Reggio Emilia i Italien visade de upp liknade tankar. Rummets pedagogik. Hur gör vi våra klassrum? Varför gör vi si och varför gör vi så?

Och när vi är därinne – är det här en miljö för lärandet?  Det är en viktig fråga. Vi talar alldeles för sällan om miljön. Nästan aldrig! För mig är den prio ett.

Det här inlägget postades i Klassrummet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

24 svar på Klassrumsmöblering – rummets berättelse

  1. Pionliisa skriver:

    Hej Ann-Marie!

    Det är härligt att du skriver ner mycket av det jag/vi tänker, diskuterar, funderar och resonerar med mig själv och mina kolleger kring de pedagogiska miljöerna. Toppen!

  2. Pingback: Det osynliga jobbet « metabolism

  3. sspirit skriver:

    Och ju mer det diskuteras och funderas kring, desto flera chanser för förändringar.

    http://www.teachers.tv/videos/positive-learning-environment-primary

  4. Tack för inlägget! Jag hann visserligen möblera klassrummet innan jag läste detta, men min möblering står ändå i samklang med tänket i inlägget…

  5. Tänk – ibland tänker vi lika. När jag lät pojkar åk 8 möblera fick jag en romersk arena. Jag ser höga bord där vi står. Sitthörnor där vi samtalar. Myshörna. Interiör – inte miljö. .

  6. Jaana Ivarsson skriver:

    Mycket tänkvärt. funderar nu på hur man kan förverkliga en del av detta i ett typiskt högstadium där vi byter salar hela tiden, både elever och lärare. Och jag tänker också på de olika lärstilar som finns; hur ska klassrummet se ut för att ”jag” ska lära mig bäst. Det som är bra för mig är kanske inte bra för någon annan. Är medveten om att jag ser hinder nu-ska tänka ut möjligheter lite längra fram!

  7. Pingback: Lektionstips | Pearltrees

  8. Pingback: Skola | Pearltrees

  9. Pingback: Undervisning | Pearltrees

  10. Pingback: Lektionstips | Pearltrees

  11. Pingback: Klassrumstips | Pearltrees

  12. Pingback: Bloggar | Pearltrees

  13. Pingback: Undervisning | Pearltrees

  14. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  15. Pingback: Ledarskap | Pearltrees

  16. Pingback: Övrigt | Pearltrees

  17. Pingback: Rummets pedagogik | Pearltrees

  18. Pingback: Diverse - gunhilda | Pearltrees

  19. Pingback: Pedagogik - ke004e | Pearltrees

  20. Pingback: Miljö | Pearltrees

  21. Pingback: Maria Asén (marase) | Pearltrees

  22. Pingback: Fokker50 | Pearltrees

  23. Pingback: Lärande | Pearltrees

  24. Pingback: Ninah66 | Pearltrees

Kommentarer är stängda.