Jag vet precis då jag skulle vilja vara elev i mitt klassrum.
Det är då
- läraren ser varje elev
- läraren håller sig till undervisningen
- läraren är förberedd och har ett innehåll
- läraren tilltror eleven utmaningar
- läraren tycker det är bra då man får prata och diskutera
- läraren är nyfiken på det man gör som elev
- läraren dömer inte det som var igår utan utmanar det som är idag
- läraren tycker det är roligt att undervisa
- läraren är nyfiken på vem man är och vem man blir då man arbetar med ett visst innehåll
- läraren skrattar ofta
- läraren tycker inte att det är så farligt om det blir fel
- läraren hittar på feta frågor så att man får tänka
- läraren tycker om att vara lärare
- läraren är inte uttråkad
- läraren gör inte annat på lektionerna
- läraren tycker det är ok när saker och ting blir fel
Det är vad jag tycker. Men vad mina elever tycker det måste jag fråga dem om. Däremot kan jag undersöka hur mitt klassrum är och fungerar genom att:
- sätta mig på olika platser för att se hur långt eller nära ifrån jag kommer läraren (om läraren bara undervisar från en plats och inte undervisar från flera platser och i olika konstellationer).
- Hur det är att röra sig i klassrummet – exempelvis från en bänk till något som ligger på andra sidan rummet…
- hur det är att sitta i en soffa och lära sig…
- hur det är att läsa i klassrummet…
Det finns mycket man kan undersöka. Det viktigaste är att man gör det tillsammans med eleverna. Det är ju bara eleverna som kan veta om det är bra att vara elev i just mitt klassrum.
I det klassrummet vill jag också vara elev.
Pingback: Vill jag vara en elev på mina lektioner? | Rektor Lina bloggar