Nej!
Målen behöver inte brytas ned!
Jag säger det å det bestämdaste. Det är slöseri med skolans tid och elevernas rätt till undervisning. Målen som anges är tillräckliga för att skapa undervisningar. Det vi ska ägna oss åt i skolan är att fylla innehållet med undervisningar av många olika slag.
Vi ska inte skapa små steg av de mål vi får – gör man det skapar man regelstyrning av det som ska vara mål. Det är absurd att exempelvis bryta ned mål som jag lyfter som exempel;
I den nuvarande kursplanen i ämnet svenska står detta som ett av strävansmålen i ämnet svenska, dvs, de kunskaper eleven ska erhålla efter avslutad skolgång. Det är alltså en nioårig utbildning som ska ge detta:
Skolan skall i sin undervisning i svenska sträva efter att eleven
– utvecklar sin förmåga att skriva läsligt för hand och att använda datorn som hjälpmedel.
Jag ser inte att behovet finns att bryta ned detta ytterligare. Däremot ska målen mellan förskolan, årskurs tre, årskurs 6 och årskurs nio, betyda skillnader och en utveckling inom ämnet. Det vore mer intressant att fylla lektionerna med utmaningar som rymmer de mål vi ska uppnå med såväl i undervisningen som i själva lärandet. Jag är väldigt trött på att vi gör alltför små mål att vi själva målar in oss i pedagogiska hörn. Det gagnar ingen.
Jag längtar efter de pedagogiska diskussionerna kring läroplan och kursplaner som innebär att lärarna tänker utveckling och lägger till mångfalden av undervisningar, dvs, att vi delar uppdragen och skapar något stort och hoppfullt av det vi har att göra. Till det krävs att vi har mål… för mål skapar också visioner. Och det är vad vi ska skapa.
Frågan vi bör ställa oss är:
Detta är målet –
Kursplaner ser jag som progression över tiden för att nå ämneskunskap.
Läroplanen är övergripande nationella mål hur lärare ska undervisa. I min värld behövs dessa omsättas till min operativa vardag för att vara relevanta eller?
Plura funderingar efter att återkopplat till vad Ben sa i tidigare tråd och min ledarerfarenhet.
Inte hur, Plura, läroplanen talar om vilka mål som ska uppnås, vilka kunskaper eleven har rätt att erövra, vad som ska förmedlas och läras ut, men den säger inget om hur. Hur är lärares ansvar.
Det är en viktig skillnad.
Och målen är relevanta som de är, jag håller helt med Anne-Marie, de behöver inte brytas ner, de kan rent av ta skada av nedbrytning. Jag har inte tänkt närmare på saken, men kanske är det snarare så att istället för att bryta ner målen i små taggiga smulor behöver målen få stå, och skolan bryta upp från sitt nu och själv flytta sig närmare de hela målen?
Morrica – jag tar hela din formulering till mitt pedagogiska hjärta // Tack. Och låt diskussionen få leva fritt och högt. A
Ok Morrica, kanske inte skulle använt ordet HUR i min skrivning ovan. Det är statens krav på processmål som ni lärare ska använda i ert pedagogiska arbete. En skatt som få branscher har. Processmålen är ytterst övergripande och nästan visionära.
Min lilla fundering är hur mäter du måluppfyllelsen i sådan ”fluffiga” mål?
Plura