Det räcker inte längre med ett schema som visar vad vi har för undervisningar. Jag vill ha mer av lärartid som handlar om just det vi gör på lektionerna och med eleverna. Vi har fastnat i greppet på själva skolorganisationen och de frågor vi tror oss ha. Alltför stort fokus vilar på omsorgen om (den vill jag ha – men jag längtar efter den pedagogiska omsorgen om – det vill säga själva lärandet och omsorgen om den och de som ingår i detta lärande).
Jag är väldigt trött på informationsutgivandet. Det vill säga att vi ägnar tid åt att få information som med lätthet kunde få via mail eller skolans interna hemsida. Jag vill ha livfulla diskussioner och utvecklande lärarmöten där skolans fokus ligger på bordet. Jag längtar efter:
- pedagogiska diskussioner med innehåll (det sista var absolut inte nödvändigt att skriva för en pedagogisk diskussion har ett innehåll).
- samtal, diskussion och dela med sig av lektioner och lektionsförslag. Skolan bör se sig själv som en lärande organisation – inte som en förmedlande organisation.
- ord som kommunikation, interaktion, relation och fokus borde omsluta alla samtal samt en relation till styrdokument.
Det skulle förverkliga ord som kreativitet, demokrati och innehåll bland lärare och samtidigt utmana rätt- och felkulturen och om ledarskapet är starkt och viljan att se sin nästa med samspelande ögon – sätta Jante i sin alldeles utmärkt lilla låda långt borta ifrån allt det som handlar om utveckling i gemenskap med andra människor.
Ja, det var en liten tanke jag hade under det att jag slörpade i mig mitt eftermidddagskaffe.
Din lilla tanken är så stor. Vad är det för kaffe du dricker som har en sådant effekt? Jag skulle vilja jätte gärna smaka :).
Stärkande kaffe är bra 😉
Det är intressant att du är inne på detta med skolans innehåll och lärarnas uppdrag. Jag är ytterst beklämd när jag maglat Skolinspektionens rapport om tillsyn och granskning 2009.
Jag har tangerat det i ettt inlägg hos mig: http://pluraword.blogspot.com/2010/09/den-heliga-laroboken.html#comments
Allt gott från Plura