Lärartiden – aldrig något om undervisningen – bara om vården

Det är alldeles för lite markerad tid i skolans almanackor som skriver rubriken:

UNDERVISNINGSUTVECKLING

Jag vill att rubriken ska vara veckoinskriven. Vi har bara inskrivet om elevVÅRDSärenden, vilket gör att vi åsidosätter vårt eget uppdrag och faktiskt inte talar om helheten skola. Det blir inte en skola för alla. Det blir vård åt några. Men var tog lärandeaspekten vägen? När talar vi lärande?

Jag vill att vi går från vårdinrättning till lärosäte. Om man tittar på skolans ord så låter vi förrädiskt nära sjukvården. Skolans ord har tagit en obehaglig vändning. Jag vill se framtiden i skolan. Lärandet borde vara på varje schema.

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Lärartiden – aldrig något om undervisningen – bara om vården

  1. Plura skriver:

    Vilket underbart ord. Det skulle fler ta till sig.

    Speciellt rektorer om jag ska dra slutsatsen av Skolinspektionens rapport där var tredje grundskola har en rektor med otillräcklig kunskap för att vara en pedagogisk ledare.

    Framför mer undervisningsutveckling så skolan slutar undervisa på medlnivå. Plura.

  2. Anne-Marie skriver:

    Undervisningsutvecklare – det är en titel jag givit mig själv. Gillar den! Tack Plura! //A-M

  3. pippi skriver:

    Håller helt och hållet med om det du skriver. Skall ”smyga in” undervisningsutvecklingstid i min rektors/skolas kalendarie :-

  4. pippi skriver:

    Håller helt och hållet med om det du skriver. Skall ”smyga in” undervisningsutvecklingstid i min rektors/skolas kalendarie 🙂

Kommentarer är stängda.