Elevtycket – tankar om detta tyck och lite bakgrund om tycken!

Jag får en hel del frågor om elevtycket. Och de rör hur eleverna kan skriva. Jag tänker att alla tyck ska främja skolans utveckling. Det är därför ingen plats för att peka ut lärare eller skriva av sig en besvikelse över att provet var pissdåligt. Lärartycket, rektortycket, föräldratycket och elevtycket ska verka för det inre arbetet i skolan, kring utveckling, vad som kan förbättras, vad som kan belysas, vad som är skola.

En lärare jag talade med berättade att hon skulle introducera elevtycket genom att låta eleverna läsa och diskutera lärartycket. Det är en spännande idé som ger eleverna lite information om hur lärarna ser på sitt yrkesutövande. Därefter skulle eleverna få skriva framåtsyftande tankar om skolan. Det betyder inte att det som är dåligt och behöver förändras inte får komma upp eller finnas med – det är hur vi kan skapa en skola ihop och som kan bli en bra skola som bör vara i fokus.

Vi lärare måste också lära oss att elever har egna föreställningar, förväntningar, tankar och åsikter om sin skola. Elevtycket är en plats för elevernas syn på sin skola.

Jag introducerade #lärartycket för att jag själv kände ett enormt behov av att tala om mitt yrke med egna ord. Det kom snabbt frågor om #rektortyck, därefter kom #elevtycket och nu allra sist #föräldratycket. Samtliga tyck kan bidra till en dialog, kommunikation och verka som mötesplats för skolans inre utveckling. Ser fram emot att läsa skoltyck ur olika perspektiv.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.