Betyg i årskurs sex betyder också att…

Betyg i årskurs sex betyder också att…

… att om vi inte förvaltar kursplanernas målbeskrivning för årskurs nio redan dag ett i skolan så kommer betyget i årskurs sex ställa till det en aning. Elever i årskurs sex kliver över till skolans högstadieorganisation och får fler lärare och ämnesundervisning i en annan from. Det betyder att samspelet mellan alla lärare kring varje elev måste utvecklas och kursplaneförståelsen i lärarkollegiet förankras väl så att betygen som sätts i årskurs sex har en uppföljning från förskoleklass till årskurs fem, dvs, om vi behåller den organisation vi har idag.

Jag tycker att vi självklart ska begripa hela skolgången inom varje ämne från förskoleklass till årskurs nio. Redan dag ett ska de övergripande målen vara lärarens fokus och undervisningens horisont. Annars hamnar eleverna i kläm och det är inte meningen eller avsikten. Vi måste redan nu diskutera hur vi ser på kursplanearbetet och den eventuella tanken på ett betyg i årskurs sex.

Jag tycker vi kan ställa frågorna redan nu. Vad betyder det här för eleven? Förlärarna? För skolan?

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Frågekonsten, Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.