Organisation – STÄLL KLOCKORNA I SKOLAN!

Morr! Jag vill inte morra. Men just detta kan jag morra åt. Detta med klockan, tiden, förseningar och sena ankomster. Jag vet inte en endaste skola där klockorna är synkade och ställda på samma tider. En klocka visar en tid, en annan klocka en helt annan. Klockor står och stampar på fem i tolv hela tiden. Ja, det kan vara bra att de stannat just vid detta klockslag för då har skolan åtminstone chans att rätta till det som måste rättas till i sista stund. Fem i tolv. Allvarligt talat – vad gör klockornas osynk med skolan, innehållet och eleverna, ja också med lärarna.

Tid handlar om struktur. Struktur handlar om att något är beständigt. Om vi ska samlas klockan åtta så betyder det klockan åtta. Elever säger att de visst kommer i tid – lärare säger att de gör de inte alls. Och omvänt. Lärare kommer försent till lektioner och eleverna säger till – Du är sen! Jag vet inte hur många gånger detta händer i en skola. Och så skylls det på elev, gnälls på lärare och allt kan handla om att klockorna går fel. Rent organisatoriskt är klockan en möjlighet att säkerställa för en slags gemenskap i skolan.

Jag tycker man ska hålla tiden. Också mötestider med rektor, med arbetslag, med psykologen som kommer på konsultation. Jag tycker elever ska få rätt att komma i tid och veta att vi har tiden ihop. Inte att den är tio i tolv på skolgården och att den är 12 inne i lektionssalen där läraren står och surar och blir arg för sen ankomst. Och diskussionen som blir, och arga hembrevet som följer med eleven hem, och misstron om oviljan att göra rätt läggs i knäet på eleven.

Det är en enkel sak att hålla tiderna genom att ställa dem. Jag tror vi skulle bli mer synkade då. Det är en enkel lösning på ett ganska vardagligt problem i skolan. Handen på hjärtat hur många tider finns det att hitta på skolklockorna i din skola? Hur många klockor står? Klockan och tiden handlar om gemenskap och kommunikation.

This entry was posted in Barns rättigheter, Kommunikationen, Pedagogiska miljöer, Styrdokumenten, Värdegrunden, Verkligheten. Bookmark the permalink.

2 Responses to Organisation – STÄLL KLOCKORNA I SKOLAN!

  1. Hanna says:

    När jag gick på högstadiet så var diskussionen om klockorna oändlig. Detta till trots att klockorna var ställda efter någon signal från tyskland, tror jag det var (vad heter sådana klockor nu igen).

    Jag själv ogillar att komma försent och är ofta och hellre för tidig till saker, men som du säger man måste ju få chansen att komma i tid också.

    Dessutom så tycker jag att vi bör skriva klockslag vid schemat eller visa med klockor tidigare i skolan. Redan i åk 1 eller kanske fsk. De skolor jag varit på, när jag gjort min VFU eller praktik, har inte haft tiden uppsatt på schemat. Varför förstod jag inte riktigt. Om man som elev är van att tiden spelar roll (även om man nu kanske kan ta lättare på förseningar i fsk/åk1 än i åk6) då tror jag det blir lättare att hålla tiden senare i livet!

  2. Lotta says:

    Ibland är det bra lustigt vilka små sammanträffanden som sker. Idag höll jag på att komma försent till mina små ettors första efter-idrotten-omklädning p.g.a. en eländig klocka i en ljushall. Min kollegas kommentar: ”Varför kan aldrig våra klockor på skolan visa samma tid?” Hon har arbetat på skolan i en sisådär 20 år ungefär… Detta händer några timmar innan jag läser ditt inlägg. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.