Tranströmer i undervisningen: Skelettet lämnar in sin avskedsansökan

Jag talade om Tranströmer i undervisningen vid en föreläsning. En lärare blev mycket engagerad. Och så här ser konversationen ut. Jag ser bara delande, generositet och lärande utveckling. Jag har frågat om jag får publicera vilket jag har fått tillåtelse att göra. Så här ser det ut:
 
LÄRARENS MAIL …
Mina tankar runt svenskan är att då börja på något sätt med Tranströmer, jag tar nog inspiration från dig med lite tips på både texter och hur ni arbetade med bilden till texter. Jag har också funderat på att vi ska skriva texter/dikter, måla och illustrera till dem, även leta dikter så att eleverna kan hitta dikter de tycker om, läsa och recitera dikter och även här måla till. Jag blev lite inspirerad av den teater föreställning som går i Norrköping där de har bollat med Shakespeares texter och involverat publiken som blir delaktig i pjäsen. Då plockar de olika textrader och citat från Shakespeares pjäser och sätter ihop till något nytt, det tycker jag lät spännande. På så sättet kanske vi kan skapa klassens Tranströmer dikt.
Jag har tidigare i mitt arbete som lärare i svenska arbetat mycket med skönlitteratur och har det som utgångspunkt för det mesta. Jag tror att via skönlitteraturen kan man nå många elever, ta upp både i stort och smått, glädje och sorg och hitta många beröringspunkter att diskutera. Jag har fått stor inspiration från Gunilla Molloy och på senaste tiden även Britta Stensson som har skrivit ” Läsa mellan raderna – strategier för en tolkande läsupplevelse”.
 
Och så kom nästa mail:
 
Hej Anne-Marie!
Här kommer en hälsning från ett Norrköping upplyst av en fullmåne, härlig höstkväll. Den här gången ska jag vara kortfattat till dig, men jag vill framföra mitt STORA TACK för din inspiration och ord från Tranströmer. Idag droppade jag orden ”Skelettet lämnar in sin avskedsansökan” i en 4:a och en 5:a. Det var bland de roligaste och häftigaste lektioner jag   har haft. Jag avslöjade inte författaren, eller varifrån orden kommer, det gör jag senare. Jag ska droppa lite fler citat innan dess, och lyssna in deras tankar, funderingar och inre bilder.
Varma höstvindar
Maggan
 
 
Mina tankar
Och jag blir pedagogiskt lycklig. Jag tänker att eleverna får tillgång till Tomas Tranströmer via sin lärare och undervisningen. Det gör mig varm om hjärtat att läraren vill, kan och vågar. Jag blir glad över bollplankandet, summerandet, delandet och generositeten. Jag tänker att vi ska kommunicera det inre klassrumsarbetet. Jag bugar mig djupt inför det jag läser. Ödmjukaste pedagogiska tankar.
Anne-Marie
Det här inlägget postades i Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.