-
TANKAR FÖR DAGEN P1
KRÖNIKOR
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
BÖCKER JAG LÄST dec 2023 aug 2024
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
- Lagercrantz, Rose och Rebecka (2024) Tre kompisar och en bästis, Bonnier Carlsen
- Lundell, Ulf (2023) Vardagar 9, Wahlström & Widstrand
- Sjögren, Lennart (2024) Regnbågen, Albert Bonnier Förlag
- Nilsonne, Åsa (2024) Fru Gregorius, Natur och Kultur
- Kalmaru, Walter (2023) Det stora sveket, berättelsen om skyddsnätet som inte fanns, Ordfront förlag
- Carlberg, Ingrid (2011) Pillret, Norstedts förlag
- Lundell, Ulf (2024). Vardagar 11, Wahlström & Widstrand
- Kuang, Rebecca F (2024): Yellowface, Albert Bonnier Förlag
- Lunde, Maja (2024): Vindmakaren, Bonnier Carlsen
- Ekerwald, Carl-Göran (2023) Fördelen med att bli gammal, Karneval förlag
- Ekerwald, Carl-Göran (2021): Det som inte finns, Karneval förlag
- Lundell, Ulf (2023): Vardagar 8. Wahlström & Widstrand Förlag.
- Mikosch, Claus (2024): Lilla Buddha söker lycka, Akt Förlag.
- Rushdie, Salman (2024): Kniv. tankar efter ett mordförsök. Albert Bonniers Förlag
- Tyson, Runi (2023): Bildning Fantasi Revolt, Balder Essä.
- Liedman, Sven-Eric (2024): Tidens smala näs, tankar i en vilsegången tid, Albert Bonniers Förlag.
- Gospodinov, Georgi (2024): Tidstillflykt. Esatz
- Lehane, Dennis (2023). Hatets hjärta. Bookmark förlag.
- Tremblay, Lise (2024) Driftens väg. Rámus Förlag
- Wynne, Clive (2019). Hundens kärlek. Natur och Kultur Förlag AB.
- Unge, Christian (2022) En del av allt. Mondial förlag.
- Bergenholtz, Björn.(2024) Katterna som försvann. RabénSjögren Förlag.
- Silberstein, Margit. (2024) Hand i hand med barnen till Treblinka. Berättelsen om Janusz Korczak. Albert Bonnier Förlag AB:
- Lerin, Lars. (2024) En liten konstnär. Natur och Kultur förlag AB.
- Vulovic, Frank Jimmy. (2020) Bokstavskamp. Essäer om läsning, litteratur och klass. Epikosmedia.
- Norlin, David. (2024). Vikarien. Weyler Förlag AB.
- Sarsour, Amer (2024) Medan vi brinner. Norstedts förlag AB
- Pettersson, Lena (2024). Skuldsatt. Om hur obetalda lån blev en lysande affärsidé. Norstedt förlag AB.
- Hilton, Johan (2024). Den sista teaterdirektören, Berättelsen om Benny Fredriksson. NaturKultur förlag AB.
- Tegnell, Anders (2024). Tankar efter en pandemi – och lärdomar inför nästa. Natur och Kultur förlag.
- Collodi, Carlo (1988) Pinocchio.Bonniers Förlag AB.
- Trabucco Zerán, Alia. (2022): Rent hus, Wahlström & Widstrand AB
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
-
Senaste blogginläggen:
- Högläsargåvan 01/10/2024
- Skärmtid – ett blogginlägg jag önskar jag aldrig behövde skriva 02/09/2024
- Lära från nollpunkten 29/08/2024
Kategorier
Arkiv
Tranströmer i undervisningen: Skelettet lämnar in sin avskedsansökan
Jag talade om Tranströmer i undervisningen vid en föreläsning. En lärare blev mycket engagerad. Och så här ser konversationen ut. Jag ser bara delande, generositet och lärande utveckling. Jag har frågat om jag får publicera vilket jag har fått tillåtelse att göra. Så här ser det ut:
LÄRARENS MAIL …
Mina tankar runt svenskan är att då börja på något sätt med Tranströmer, jag tar nog inspiration från dig med lite tips på både texter och hur ni arbetade med bilden till texter. Jag har också funderat på att vi ska skriva texter/dikter, måla och illustrera till dem, även leta dikter så att eleverna kan hitta dikter de tycker om, läsa och recitera dikter och även här måla till. Jag blev lite inspirerad av den teater föreställning som går i Norrköping där de har bollat med Shakespeares texter och involverat publiken som blir delaktig i pjäsen. Då plockar de olika textrader och citat från Shakespeares pjäser och sätter ihop till något nytt, det tycker jag lät spännande. På så sättet kanske vi kan skapa klassens Tranströmer dikt.
Jag har tidigare i mitt arbete som lärare i svenska arbetat mycket med skönlitteratur och har det som utgångspunkt för det mesta. Jag tror att via skönlitteraturen kan man nå många elever, ta upp både i stort och smått, glädje och sorg och hitta många beröringspunkter att diskutera. Jag har fått stor inspiration från Gunilla Molloy och på senaste tiden även Britta Stensson som har skrivit ” Läsa mellan raderna – strategier för en tolkande läsupplevelse”.
Och så kom nästa mail:
Hej Anne-Marie!
Här kommer en hälsning från ett Norrköping upplyst av en fullmåne, härlig höstkväll. Den här gången ska jag vara kortfattat till dig, men jag vill framföra mitt STORA TACK för din inspiration och ord från Tranströmer. Idag droppade jag orden ”Skelettet lämnar in sin avskedsansökan” i en 4:a och en 5:a. Det var bland de roligaste och häftigaste lektioner jag har haft. Jag avslöjade inte författaren, eller varifrån orden kommer, det gör jag senare. Jag ska droppa lite fler citat innan dess, och lyssna in deras tankar, funderingar och inre bilder.
Varma höstvindar
Maggan
Mina tankar
Och jag blir pedagogiskt lycklig. Jag tänker att eleverna får tillgång till Tomas Tranströmer via sin lärare och undervisningen. Det gör mig varm om hjärtat att läraren vill, kan och vågar. Jag blir glad över bollplankandet, summerandet, delandet och generositeten. Jag tänker att vi ska kommunicera det inre klassrumsarbetet. Jag bugar mig djupt inför det jag läser. Ödmjukaste pedagogiska tankar.
Anne-Marie
Det här inlägget postades i Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, MITT UTVIDGADE KOLLEGIUM. Hälsa på en kollega, bara ett klick bort och har märkts med etiketterna att undervisa om diktm, Britta Stensson, dikt för alla, gensvar, Gunilla Molloy, körling föreläser, Skelettet lämnar in sin avskedsansökan, Tomas Tranströmer, Tranströmer, Tranströmer i undervisningen, undervisande lärare. Bokmärk permalänken.