Tranströmer ur en nioårings perspektiv

Jag fick ett tjockt paket med dikter från en klass tre. Läraren hade arbetat med Tomas Tranströmers dikter. Jag har läst elevernas brev till Tomas Tranströmer. Jag har läst deras dikter, haikus och tittat på deras teckningar där de ritat det som nästan inte går att rita. Jag tänker att barn som får möta texter och göra sina möten i mångfald, rita, tänka, prata, skriva, läsa, filma, göra egna växer med orden och växer som språkande, tänkande.

Jag tackar läraren som sände mig dem, och jag hoppas att jag kan visa dem för Tomas Tranströmer och hans hustru Monika. Hur diktarorden hamnar i barnens värld är lärarens möjlighet att vara generös och ge. Står i läroplanen Lgr 11. Skolan är generös.

Tack till Karin Nygårds

Karin Nygårds

@grishund Stockholm
1-7 lärare i sv/sva/religion. Efter 11 år i Rinkeby har jag just börjat jobba på Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad. Spännande med nya perspektiv!
Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.