Det utvidgade textbegreppet – i en musiklektion med svenska

Musikläraren undrade vad jag gjorde. Jag satt över en bilderbok och studerade bilderna för att utveckla en undervisning. Då jag såg hennes intresse för vad jag gjorde mindes jag de gånger jag undervisat om att sätta ljud till bilder och fotografier. Låt oss göra en sådan lektion visade jag henne. Här är illustrationen som vi kan visa upp via kanon:

 

Vilk ljud hör vi i denna bild? Det kan vara flera anledningar till varför familjen är uppe mitt i natten, det kan komma musik utifrån, vad är det då för ljud och vilken ljudnivå? Vad kan det vara för musik? Vilken musik väcker upp en familj? Och ja, det är hunden som ylar men det behöver vi inte stanna vid. Vi kan utvidga tanken kring denna illustration.

Läraren manar fram tankarna i relation till illustrationen

Observera att läraren ställer frågor och inga påståenden. Det är inte läraren som ska spränga gränserna för såväl språk som kreativitet utan eleverna. Det betyder att genom frågor och bejakande förhållningssätt utvidga betydelsen av bildens ljud och gestalta den ytterligare via musiken. Det finns då inga rätt eller fel. Det kan lika gärna vara en vattendroppe och ett begynnande regn som hunden sitter och lyssnar till. Och läraren lotsar hela tiden eleven vidare att lägga ihop samband, argumentera för att det visst är en hoper människor som har fest utanför fönstret och att de bor i en lägenhet och att grannarna spelar tungrock på balkongen, likafullt som det kan vara en hund som sitter och ylar till en sång om månen – Jag vill ha en egen måne, som jag kan åka till – och att familjen vaknar av det faktum att hunden sjunger en sådan sång och … fantasier, fakta, verklighet och erfarenheter. Vilka sånger får du av att titta på bilden?

Jag kan modella så ni förstår:

Jag ser så mycket blått så jag tänker på sången ”Blå, blå vindar och vatten”. Jag ser en familj som ser på månen tillsammans med deras hund. De sjunger: ”När månen vandrar på fästet blå och tittar in genom rutan.”

Lektionen blir mycket språkrik och ljudrik. Man kan trumma fram hundens tassade på golven, mycket mjuka trumrörelser. Man kan trumma hårt för att åskådliggöra ljudet från den musik som väckt upp familjen. Man kan lära sig en sång som eleverna tänkt och tyckt relaterar till denna illustration. Genom undervisningen utvecklas språket, känslorna för ljuden, musiken och de olika musikvalen eleverna ger oss.

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Modellerna, Musik, Ordförrådet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.