Mitt sommarlov – skriv berättelser om skolans innehåll

P1050418

Mitt sommarlov!

Under min skoltid har jag skrivit åtta berättelser om vad jag har gjort under sommaren. Från årskurs två till årskurs nio. Särskilt en minns jag väl. Jag berättade om hur jag reste till Amerika som 13-åring. Det var stort på den tiden. Jag reste ensam och det är en hel roman om varför och vad som hände där. Det var en stor händelse i mitt liv. Ett äventyr större än de meningar och de fraser jag producerade i skolan. Jag fick tillbaka min sommarberättelse rättad med rödpenna och en signatur. Jag minns det. Att jag hade producerat en sommarberättelse för skolan. Inte ville jag lämna ut något om varför jag reste till Amerika. Lika lite som jag ville berätta om den sommaren där vi bara var hemma. Där ingenting hände som var värt något. Trots att det kanske var en lika rik sommartid som någon annan. Barnen på gården, alla lekar och äventyr. Kvällarnas burken då alla gömde sig i buskar, vrår och smög omkring bland höghusen, buskarna och som avslutades då mammor och pappor ropade in oss barn från öppna fönster på olika våningsplan.

Idag har vi en läroplan med 20 kursplaner. Vad betyder skolan under sommarlovet? Vilka kunskaper har eleverna haft användning för? Vad händer med skolkunskaperna då de följer med på sommarlovet?

Jag vände alla mina frågor om sommarloven till frågor om hur och om mina elever hade använt engelskan under sommaren, kemin, matematiken, idrotten, hem- och konsumentkunskapen. Jag skrev frågor som de fick besvara efter tycke och smak. Eleverna fick ibland klura och fundera över dem. Hade de verkligen använt någon kemi?  – Är det kemi att skura badrummet? – Finns det någon kemi i att ha på sig solskyddskräm? Vad är egentligen en sån kräm? Vad innehåller den?

Skolan har ett rikt innehåll. Detta innehåll ska inte stanna mellan klassrummets fyra väggar. Det ska ut i det fria. Kopplingen mellan elevernas lärande i skolan och elevernas sommarlov handlar om att ställa frågor om den. Om jag hade fått frågan hur jag använt min engelska då jag var i Amerika hade givit mig en hel del att berätta. Hur svårt det var att använda sin skolengelska, hur skriftspråkligt jag talade då jag samtalade, hur mycket jag kunde och samtidigt hur lite. Jag förstod då jag lyssnade till en del engelska som talades i teve, men kunde inte hänga med då människor talade snabbt till varandra över ett middagsbord, hur tyst jag var under flera veckor och hur det plötsligt lossnade och jag talade oavbrutet. Att jag kunde göra mig förstådd på engelska med de skolkunskaper jag hade av att läsa engelska sedan årskurs fyra i svensk skola.

Det är ämnet vi kan åskådliggöra då vi berättar om våra sommarlov. Inte hetsen över vad vi har gjort. Hellre vad vi har lärt oss. Kanske vi kan fråga

– Berätta om ditt lärande i sommar?

Vi har 19 kursplaner i läroplanen. Visst kan vi fråga om eleverna använt något de lärt sig under sommaren. Vi kan djupdyka i en kursplan.

Om vi väljer ämnet engelska kan frågorna vara:

  • Hur har du fått användning av din engelska?
  • På vilket sätt har du använt din engelska?
  • I vilka sammanhang har du mött det engelska språket?
  • Nya ord du lärt dig? Hur lärde du dig de orden?
  • Någon mening du lärt dig säga? Hur lärde du dig den frasen/meningen?

Om vi tar kursplanen i musik kan vi ställa frågor som låter så här:

  • Berätta om någon melodi/låt/sång som du lyssnat till i sommar?
  • Vad betyder musik för dig?
  • Om du fick spela själv vad skulle du vilja spela då?
  • Vilka känslor skapar musiken för dig?
  • Om du fick dela en musikupplevelse – vad skulle du vilja dela med dig av?
  • Några ord ur låten du gillar?
  • Någon mening ur sången som du tycker om?

Skolans innehåll ska kopplas samman med elevernas verkligheter och vardag. Det är genom våra frågor vi skapar sambanden. Vad har du lärt dig under sommaren? är också en fråga att ställa varandra inom kollegiet. Skulle jag få frågan skulle jag säga att jag har lärt mig springa. Det är stort för mig.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.