”Med bara en bok i handen fryser du”

Körling undervisar genom dikt

Ur diktsamlingen ”Ord till Johanna” av Margareta Ekström hämtar jag rubriken ”Med bara en bok i handen fryser du”. Ord som följt mig genom åren, givit mig tankar om att läsa olika författare, olika berättelser, olika genrer, olika. Det blir varmare med många böcker.

I min undervisning har jag alltid tänkt att texter ska möta texter och eleverna ska genom texter möta sina egna tankar och funderingar. Därför har jag läst olika saker, många olika texter, många olika författare och låtit eleverna fundera på hur författare talar med varandra och hur vi talar med varandra om det författarna berättar.

Margareta Ekström skriver:

”Men med bara en bok i handen

fryser du

som bokstäverna fryser

i sin olästa ensamhet”

Också böckerna behöver värme. Läsarens ögon. Läsarens hållande. Ett samhälle behöver läsare som kan slå hål på kalla budskap, kritiskt granska det som skrivs, förstå den finstilta texten i kontraktet och gå i dialog med rubrikerna genom att läsa det som står under dem. Texter behöver kontakt.

Vi skrev om bokstäverna fryser i sin olästa ensamhet. Eleverna grubblade på den ensamhet bokstäverna kunde känna. Vad betyder det?

Körling undervisar genom dikt

Körling undervisar genom dikt

Körling undervisar genom dikt

En elev skrev, år 5,

”Bokstäverna fryser i sin ensamhet.

Vad tänker jag om den här meningen?

Jag vet inte riktigt. Det finns så mycket jag skulle vilja veta.

Vad handlar den om?

Vem handlar den om?

Av den här meningen kan jag bara gissa mig fram.

Men jag tror att det handlar om någon, 

någon som är ensam och inte mår så bra.”

 

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.