Det grävande klassrumsarbetet

Rene Maltete, echecs (Chess)

Gratulerar DN Kristoffer Örstadius som nominerats till Guldspaden för sin undersökning om skillnaderna i elevernas provsvar rörande Pisaundersökningen och de nationella proven. Det har visat sig att eleverna presterar sämre i Pisa än i de nationella proven. Det här bör naturligtvis uppmärksammas och diskuteras.

Jag tänker att vi också kunde ha undersökt hurvida resultaten stämmer och inte bara böja oss för en rapport som visar att vi ligger si eller så till i jämförelse med andra länder. Vi kan ta Pisarapporten in i våra klassrum och undersöka hur väl det stämmer eller inte stämmer.

Rapporterna om skolan bör bli en undersökning i skolan. Vad vet jag om varje elevs läsförståelse? Vad vet eleven om sina kunskaper i matematik? Ställer vi frågor som utvecklar lärandet och tänkandet? Hur undervisar vi och genom vad?

Att följa upp elevernas läsförståelse och aldrig lämna någon elev utanför texterna måste vara skolans absolut viktigaste uppdrag.

Det här inlägget postades i Kollegialt lärande, Kommunikationen, Om jag vore rektor, Pedagogiska samtal. Bokmärk permalänken.