Efter att ha lyssnat ill Spanarna, P1 och Jessica Gedins spaning ”Upptäck symbolvärlden” blev jag nyfiken på hur undervisningen skulle kunna utformas och utvecklas genom symboler och hashtags. Efter att ha lyssnat till programmet gick jag länge och tänkte på det barn gör idag och hur de använder språket. Det som kanske är en aning främmande för mig. Sen ville jag pröva själv. Att #mellanraderna. Jag började med några strofer ur Bruno K. Öijers dikt ”Här utanför” ur ”Svart som silver” 2008.
Först återger jag dikten. Så här lyder den:
gräset här utanför
växer så tätt
att det är omöjligt att se
vilka två grässtrån
som är förälskade och just gift sig
och vilka som bara kommit
för att deltaga i festen efteråt
Nu prövar jag att under varje strof sätta några #-taggar för att se vad som händer och vad jag upptäcker. Förmodligen behöver jag lära mig mer om #-taggarna. Vore spännande att undersöka hur vi kunde använda texter och ge eleverna möjligheter att pröva att berätta om dem genom #-tagg. Jag skulle låta dem möta dikt och pröva sina tankar genom dem. Men inte överge samtalet om dikten och om författaren som skrev dem.
gräset här utanför
#trädgård #gräsmatta #inomhus #utomhus #ängen #åsidosatt #utanför #grönska #utsikt #jagfårintegåut
växer så tätt
#växa #uppväxt #gräsklippare #tätbefolkat #tät #intill #uppväxt
att det är omöjligt att se
#omöjligt #svårt #besvärligt #titta #film #osynlig #obemärkt #detosynligabarnet #tovejansson
vilka två grässtrån
#grässtrå #antal #två #skilja #urskilja #fråga
som är förälskade och just gift sig
#kärlek #gifta #bröllop #tillsammans #ringar #kyrka #stadshus #vigsel #tvåsamhet #par #romantik
och vilka som bara kommit
#gäster #bröllopsgäster #vittnen #oanmälda #inbjudna
för att deltaga i festen efteråt
#bröllopsfest #party #bröllopsmiddag #dansa #gäster #bröllopsgäster #bröllopstal #toastmaster
Jag har prövat hur man kan göra. Jag funderar hur man ytterligare kan undervisa för att bilda ord, meningar och vidga förståelsen för dikten. Att lyfta #-taggen till samtal om text. Hur förstår vi nu dikten? Vilka andra texter refererar vi till? Om vi själva skulle skriva kan vi härma och skapa eget genom diktarens ord och genom de taggar vi skapat?
Jag prövar igen. Denna gång ur ”Dear Greenpeace” av Simon James, 1993
Dear Emily,
Here are som details about whales.
I don´t think you´ll find it
was a whale you saw,
because whales don´t live in ponds,
but in salt water.
Yours sincerely,
Greenpeace
Så här blir det då:
Dear Emily,
#tilltal #kommatecken #brev #mail #korrespondens #engelska #kursiv #kuvert #igenklistrat #adressat #brevpapper #porto #brevlåda #brevbärare #nålbrev #brevroman #öppetbrev #oppetbrev #Emily #inledningsfras #skrivabrev #innanmail #handskrift #innandatorn
Here are som details about whales.
#faktatext #val #innehållsförteckning #infoval #ocean #leverivatten #barddjur #däggdjur #liknarenfisk #gronlandsval #valar #tandvalar #hårlös #strömlinjeformad #valsång #plankton #floddelfiner #kaskeloter #vitvalar #tumlare #blåval #gråval #vitval #slaiuppslagsverk #nationalencyklopedien #villevetaomvalar #faktaomvalar
I don´t think you´ll find it was a whale you saw,
#ifragasatta #tvivlare #tvivel #skrivapanasan #argumentera #overtyga #övertyga #svar #brevväxling #brevväxla
because whales don´t live in ponds,
#damm #storlek #190ton #beskrivandetext #motargument #fakta #källkritik
but in salt water.
#saltvatten #ocean #70procentavjordensyta #leverivatten #saltafiskar #ingamen #men
Yours sincerely,
#avslutabrev #avsändare #artig #formell #stavarätt #stava #engelska #hurmanavslutarett brev
Greenpeace
#avsändare #fred #grön #global #miljö #miljöaktivister
Då jag prövar inser jag att jag måste lära mig mer om taggning. Frågor uppkommer och dem vill jag ta till min undervisning. Hur gör man med vokalerna å, ä och ö? Även om jag vet skulle jag fråga mina elever. När jag skriver uppkommer en genuin fråga runt huruvida jag kan ha svenska taggar eller om det finns regler för taggarna. Jag inser att jag också måste pröva taggarna eller skapa dem. Det betyder att jag själv kan skapa en tagg och hoppas på att den vinner inflytande och börjar användas. Kanske är taggen inte allmängiltig och då måste jag fundera på syftet med att tagga. Varför använder man taggar? Om det skulle jag samtala med mina elever. Frågorna om taggar kan betyda att vi undersöker vad vi kan skapa för taggar. Det är kreativt och innehållsrikt. Vi måste förstå innehållet. Hur används # och varför?
Hur som helst. Processen är kreativ. Jag blir nyfiken på ord. Det gör något med mitt ordförråd. Jag får pröva och utforska. Taggarna handlar om att få kontakt via ord och hur stor kontakt man vill ha med omvärlden hör ihop med hur man taggar. Hur man deltar i samtal, diskussioner och kring ämnen handlar också om hur man taggar och hur man förstår taggen. Jag ser undervisning.
Undervisningen kan naturligtvis exkludera taggarna. Men om barn använder sig av taggar och hashtags kan undervisningen delta, utmana och diskutera hur och varför. Vi ger ett annat innehåll, dikt och faktatext, och genom dem utvecklar vi vår kreativitet, vårt språk, vårt ordförråd och våra kunskaper.
Det är #laroplan #ordförråd #sprakutveckling #kreativitet #roligt #larorikt #taggadeelever #taggaundervisningen
För detta inlägg har jag läst i uppslagsverk (#encyklopedien #sökord #ordsomborjarpav), ordböcker (#svenskordbok #handbokisvenska #sökordbrev #handskrivnabrev), wikipedia (#minvänpånätet #sökord) och andra källor (#kryptisk #otydligt #källkritik #undanhållafakta). Jag taggar för lärande (#undervisning #taggadeelever #nyheter #språkutveckling #ordförråd). (#punkt #avsluta mening #skiljetecken #attsattapunkt).
Hej Anne-Marie.
Lektionen med # blev hur rolig som helst. Kreativa elever med massor av spännande ord i sig. Blev överraskad över hur mycket detta inspirerade, hur levande språket blev. Nya tankebanor! Höll på i ca en timme med Grässtråna som gifter sig…..:) Verkligen toppen!
Pingback: Canygard | Pearltrees