”En minimiss i någon del av helheten sänker betyget”

Läser Susanna Alakoski April i Anhörigsverige, dagbok, 2015 och citerar:

”Femtonåriga dottern har inte sett sin mamma på ett tag. Vill vara hemma. Hon dukar nästan under av nationella prov. Behöver den omsorg och avlastning hon kan få. Detta betygssystem, som fokuserar på svagheter. Sedan det infördes har jag bara hört henne komma hem och tala om vilka ämnen hon är svag i. Hur är det möjligt? Hon som är stark i så många ämnen. Varför inte ett betygssystem som uppmuntrar styrkorna? En liten detalj, en minimiss i någon del av helheten sänker betyget.”

Alakoski; April i Anhörigsverige, dagbok, 2015, s. 92

 

This entry was posted in Hinder för lärande, Kommunikationen, Läraren i litteraturen, Litteratur och läsning, Pedagogiska samtal and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>