”En minimiss i någon del av helheten sänker betyget”

Läser Susanna Alakoski April i Anhörigsverige, dagbok, 2015 och citerar:

”Femtonåriga dottern har inte sett sin mamma på ett tag. Vill vara hemma. Hon dukar nästan under av nationella prov. Behöver den omsorg och avlastning hon kan få. Detta betygssystem, som fokuserar på svagheter. Sedan det infördes har jag bara hört henne komma hem och tala om vilka ämnen hon är svag i. Hur är det möjligt? Hon som är stark i så många ämnen. Varför inte ett betygssystem som uppmuntrar styrkorna? En liten detalj, en minimiss i någon del av helheten sänker betyget.”

Alakoski; April i Anhörigsverige, dagbok, 2015, s. 92

 

Det här inlägget postades i Hinder för lärande, Kommunikationen, Läraren i litteraturen, Litteratur och läsning, Pedagogiska samtal och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.