Innan vi tror oss veta – fråga. Jag läser i Susanna Alakoski ”April i Anhörig-Sverige. Dagbok”, 2013:
”Vad hindrar dig från att koncentrera dig?”
En fråga att ställa innan vi sätter igång stora apparater, utredningar, menar Frid Hansen, som inte förnekar diagnoser, men som menar att hon i sitt arbete möter barn som känner sig missförstådda när vuxenvärlden enbart fokuserar på att problemet finns hos dem.
Alakoski, s. 152
När vi frågar, varmt och öppet, beredda på andra svar än de vi själva sökt formulera kan en annan berättelse komma fram. Den om oro för saker och ting, den om att koncentrationen inte räcker till för tyst läsning om vattnets kretslopp eller för kunskaper om växtcellen. När vi visar att vi är beredda att lyssna kan vi skapa möjligheter trots att oro och andra berättelser står på kö inom eleven. Då kan vi skapa rum för det gemensamma i skolan, förståelse och acceptans som ger utrymme för lärande.