Många har jag mött som har kunskaperna

P1070818

Trots att han knappt kunde skriva sitt namn var han styv i att räkna och kunde uppskatta antalet kubik i en grushög och hur mycket vatten som rann i älven.

Lars Lerin: Axels tid, Albert Bonnier Förlag, 2015 s. 75

Jag tänker på eleven som sa: Jag är inte dum. Jag kan bara inte läsa. Och jag tänker på att det är min uppgift att se till hur jag förhåller mig, bemöter och mindre av hur jag bedömer. Det är knepigt att vara lärare. Jag har mött många människor som kan så mycket med med betyg som tidigt skulle skriver dem på näsan att de inte duger eller kan. Det gäller att veta hur man kan få syn på de kunskaper eleverna har och hur de kan formulera dem.

This entry was posted in Inkludering, Kommunikationen, Läraren i litteraturen, Pedagogiska samtal. Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>