Hur att skapa undervisning för alla

Körling fotograferar 2016

Jag har alltid funderat över hur man kan göra undervisning för alla. Jag blir bekymrad då jag lyssnar till hur elever får släcka ned inom sig eftersom de måste anpassa sig till undervisningens innehåll och kan inte påverka den eller utmanas genom den. Jag har gjort flera förändringar, och det ganska snart då jag blev lärare och detta för att anpassa innehåll till varje elev. Jag gjorde så här:

  • funderade över mitt förhållningssätt och bemötande
  • lyssnade till varje elev och intervjuade dem var och en flera gånger per termin
  • accepterade elevernas vägar att lära och när de själva tyckte att uppgifterna inte utmanade gav dem andra efter samtal och konsultation
  • tog in varenda matematikbok från årskurs 1-9 i klassrummet och eleverna fick räkna och utmanas genom att räkna och lösa problem oavsett årskurs
  • istället för en uppgift tog jag fem olika uppgifter och eleverna fick välja de uppgifter de ville göra
  • accepterade läsval och av faktaböcker och kartboksläsning etc
  • lyssnade in till synpunkter om hur jag undervisade, hur jag repeterade för alla, och förändrade till att repetera i olika former
  • stora feta frågor för tänkande
  • noggrant lyssnande av hur vi lär oss och hur vi ser variation snarare än att det finns ett enda sätt
  • Ge utrymme för kunskapen som eleverna äger
  • Öva i tolerans och generositet
  • Stimulans genom samtal och acceptans av andra läromedel och annan litteratur
  • Dokumentation av varje elevs lärande – och mina utmaningar i undervisningen
  • Tog undervisning från andra klasser, böcker från årskurs åtta när vi gick i årskurs fyra
  • Lånade prov som eleverna fick på högstadiet för de som ville pröva och läsa för och till
  • Ta kommentarer om undervisningens innehåll på allvar, inte oordning utan dialog om innehåll
  • Se över klassrumsmöblering så att flertalet olika undervisningar kan skapas
  • Att ta vara på elevernas kunskaper
  • Att inte tro mig ha alla svar

Jag har fler tankar om vad att göra.

This entry was posted in Lektioner och lektionsförslag, Undervisningen. Bookmark the permalink.

2 Responses to Hur att skapa undervisning för alla

  1. Rebecka says:

    Din blogg är så inspirerande för mig som mellanstadielärarstudent! Jag sparar dina tips som bokmärken och hoppas kunna bli en bra lärare om två år när jag tar examen. Tack för all härlig inspiration, kloka tankar och tankeväckande texter 🙂

  2. Anne-Marie Körling says:

    Tack Rebecca. =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.