Det bättre att ha en plan istället för en planering tänker jag. Om man har en plan så har man en slags karta, har man en planering så har man en tänkt ordning. Risken är stor att man blir ytterst besviken om man inte fullt ut kan följa sin planering. Planeringen exkluderar eleverna, planen inkluderar dem.
Anne-Marie
Kan man inte ha en plan som man förtydligar i en (pedagogisk) planering? Jag tänker även att det kan vara en bra idé att skriva ned och påsåvis verbalisera sitt ”tacit knowledge” Sen kan man ju ta del av varandras planer(ingar).
Jag har sett att många som planerar för noggrant inte kan möta eleverna i deras samspel, utan drivs på av sin planering inte av innehållet. Därför en plan… och ett innehåll. Hoppas jag krånglar till det för dig. Om jag gör det är den en slags pedagogisk krock, konflikt och då måste man utveckla sitt tänk. Så tänker jag. Så tänker du. Jag hoppas du förstår mitt tänk nu, så att du inte tar det som kritik, för det är det absolut inte. A-M