För undervisningen: Kalender med textsamtal – här lucka 1

TEXTSAMTAL OCH LUCKA 1

De här adventsluckorna är för att ge er möjlighet att samtala genom text; jag ger er ett första textsamtal. Jag valde Britt G. Hallqvist Kväll i trädgården.

Jag börjar så här. Jag ger inte hela texten utan gör ett bildspel över några sidor. Det kan ni få av mig om ni vill eller så skapar ni ett eget.

Bild 1: 

Ur diktsamlingen Sardinen på tunnelbanan valda av Margareta Schildt, Alfabeta förlag,  1997

Detta är rubriken på dikten. Det berättar jag inte. Jag läser texten högt och eleverna får också läsa den högt unisont. På hur många olika sätt kan vi läsa de här tre orden; spännande, glatt, sorgset eller argt. Pröva teaterrösterna och säg titeln om och om igen. Spontana frågor och tankar välkomnas alltid.

Lärarens förhållningssätt under textsamtalet;

  • nyfiken
  • lyhörd
  • tolerant
  • fokuserad

Spegla elevernas ord och värdera dem inte. Minns att eleverna ska få berätta fritt om de frågor de får. Som lärare håller man på så länge intresset finns. Men missta inte tystnad med att eleverna inte är intresserade. De tänker och den tiden har de rätt till. Undervisningen ska leda till tanke, kommunikation och lärande.

Textfrågor på Kväll i trädgården kan vara:

  • Hur många ord är det i meningen? En räknefråga och en inbjudande fråga, många elever älskar att räkna.
  • Vilket skiljetecken skulle ni använda? En fråga av detta slag handlar om att införa skiljetecken och därmed höra hur vi läser orden då.
  • Vilka bokstäver är flest förekommande? En fråga av det slaget gör att vi uppmärksammar bokstäver och förekomsten av dem. Pröva själva.
  • Vilka ord skulle kunna höra ihop med denna rubrik? Lista ord tydligt eller be eleverna fundera över ord två och två och skriva en lista. Viktigt är att alla elever få komma till tals och även repetera ord som någon annan har sagt.
  • Varför står det inte natt i trädgården?
  • Vad är skillnaden mellan Kväll i trädgården och Natt i trädgården?
  • Vad menas med en trädgård?
  • Kan man äga en trädgård?

Nästa bild innehåller orden

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 09.32.37

Tre ord att skapa fantasi kring. Låt eleverna försöka få ihop en berättelse. De får arbeta två och två och de har inte mycket tid på sig. Knappt 90 sekunder. Lyssna noga till berättelserna. En genomgång av vad man sagt två och två och hur man använt orden i det sammanhang man själv har skapat. Därefter är det textsamtal om dessa tre ord:

Här följer textfrågor:

  • Hur kan vi skapa en berättelse av dessa tre ord som samtidigt hör ihop med titeln; Kväll i trädgården?
  • Hur kan man förstå ordet varsam?
  • Vad händer med färgerna i mörker?
  • Vilka bokstäver reagerar ni på?
  • Hur är typsnittet?

Bild 3. Här kommer också författarens namn. Men titeln saknas. 

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 09.32.41

 

 

 

 

 

Textfrågor kan vara:

  • Vilka färger beskrivs här?
  • Vilka andra färger kan det röra sig om?
  • Vilken tid tar det för kvällen att plocka ner färgerna?
  • På vilket sätt hör varsamt ihop med tiden?
  • Vad vet vi om lavendeln?
  • Tre alternativ som förklarar ordet väck?
  • Vilka ord rimmar?
  • Vad är det som skiljer säck och väck åt?
  • Vilka bokstäver är lika?
  • Hur många bokstäver är det i säck och väck?
  • Kan vi hitta på andra ord som rimmar med säck och väck?
  • Vad tänker ni om namnet Britt G Hallqvist?
  • Varför står namnet med?
  • Vad vet vi om Britt G Hallqvist? (Vi vet att hon kan rimma, vi vet att hon kan skriva, vi vet att hon kanske har skrivit den här dikten, vi vet inte om du har skrivit av rätt?)

Bild 4 – Dikten fortsätter och vi läser den högt, först läraren och sedan unisont i klassrummet. Vi läser båda verserna. Det blir repetition men samtidigt kopplas varje del till en helhet.

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 09.32.46

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Frågorna kan vara:

  • Vallmorött och rosenrött? Vad menas med dessa ord?
  • Vad är Vallmo?
  • Vad menas med rosenrött?
  • Varför är ordet Vallmorött skrivet med stor bokstav?
  • Varför skriver författaren Britt G. Hallqvist rosenrött med liten bokstav?
  • Vad är det som händer när gula liljor svartnar?
  • Vilka olika växter är namngivna?
  • Varför slocknar färgen i kastanjen sist? (Hör ihop med höjden av trädet och solen som fortfarande når trädtopparna)
  • Vilka frågor skulle vi vilja ställa författaren?
  • Varför står inte diktens titel med?
  • Stämmer titeln Natt i trädgården med innehållet så här långt?

Bild 5: Dikten i sin helhet; Läraren läser högt och sedan eller samtidigt läser vi den allesammans. Minns att börja från början. 

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 09.32.48

 

 

 

 

 

 

 

 

Här är några förslag till textsamtalsfrågor:

  • Hur ser vi i mörket?
  • Vad kan vi se i mörker?
  • Vad behövs för att en reflex ska synas?
  • Kan ögonen vänja sig vid mörkret?
  • Vad kan man se då det är mörkt?
  • Är mörkret utan färg?
  • Vad menas med att kvällen tänder andra ljus?
  • Vad är det för skillnad på kväll och natt?
  • Hur kommer det sig att vi säger att stjärnorna tänds?
  • Vad menas med att stjärnorna tänds?
  • Vilka ord rimmar?
  • Hur kommer det sig att ord kan rimma även om de inte stavas på samma sätt?
  • Hur kan denna dikt höra ihop med julen?
  • Varför hör den inte ihop med jultiden?
  • Vilka frågor skulle vi vilja ställa till Britt G. Hallkvist?
  • Om Britt G. Hallkvist satt i vårt klassrum – vad skulle vi säga till henne?

Bild 6: Vi läser den tillsammans från början till slut.

Skärmavbild 2018-12-02 kl. 09.32.50

 

 

 

 

 

 

 

 

Textsamtal om helheten:

  • Tankar om dikten?
  • Vilken mening vill vi lyfta speciellt?
  • På vilket sätt berörde den?
  • Om vi fick bestämma titeln på dikten?

Avslutning och summering:

Tack för alla tankar om Britt G. Hallqvist dikt. Tacka för gemenskapen i undervisningen. Tacka för elevernas röster och högläsning. Tacka för koncentrationen. Tack för förslag till diktens titel. Tacka Britt G. Hallqvist för att hon gav oss denna dikt att läsa och tänka kring.

Några avslutande ord:

  • Detta textsamtal kan ni göra närsomhelst, det är inte knutet till högtiderna eller december månad.
  • Minns att det är genom undervisning eleverna får tänka, kommunicera och lära.
  • Håll på så länge som intresset finns. Förstör inte undervisningen med att börja klaga på bristande engagemang. Byt fråga och gå vidare. Undervisningsformen utbildar dem över tid och textsamtal är krävande. Det ska vara intressant och engagerande. När detta tar slut lämna och gå vidare.

Med pedagogisk vänlighet,

HEJ HOPP/Anne-Marie Körling

Mejla om du vill ha själva bildspelet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Textsamtal. Bokmärk permalänken.

4 svar på För undervisningen: Kalender med textsamtal – här lucka 1

  1. Anna Helgesson skriver:

    Vad härligt!
    Jag vill gärna ha bildspelet mailat till mig.
    Stort tack!

  2. Christina Nolin skriver:

    Hej Anne-Marie!
    Jag skulle gärna vilja använda ditt fina bildpel i min undervisning.
    Med vänlig hälsning
    Christina Nolin

  3. Susanne Dahlgren skriver:

    Hej, jag blir så inspirerad av dig och vill inspirera min kollegor också. Mejla mig gärna bildspelet är du snäll.
    Med hopp om att du får en härlig december.
    Bästa hälsningar
    Susanne Dahlgren

  4. Amy skriver:

    Hej! Vilket välkommet och inspirerande förslag du delar med dig av! Jag vill gärna ta emot en kopia av bildspelet. Sedan har jag en girig fråga: det står att detta inlägg visas under lucka ett. Det får mig att hoppas att det finns fler luckor, men jag kan inte hitta dem. Om det finns, har du möjlighet att peka mig i rätt riktning?

    Tack för inspirationen och den delade kunskapen, och god fortsättning!

    Vänligen, Amy

Kommentarer är stängda.