Här är textsamtal nummer två i min undervisningskalender. Texten är tagen ur Beppe Wolgers Okända djur som är tonsatt av Olle Adolphson. Lyssna gärna till den och njut av ord och toner i underbart giftermål. Låt eleverna tänka, fundera, berätta, förklara och tänk inte att de ska kunna utan att de ska få lära sig. Mina textsamtal fungerar oavsett årskurs. Kan eleverna inte läsa så kan de tänka om vi läser texten högt. Om de kan läsa så kommer frågorna att öppna upp texten och tankarna om den. Vi ska tänka, kommunicera och lära.
Undervisande förhållningssätt, vilket gäller oss lärare:
- lyhörd
- nyfiken
- glad
- uppmärksam
- saklig
Bild nummer 1:
Börja med att säga orden på olika sätt. Gärna bokstavera dem eller ljuda ordentligt. Säg dem med olika röster; arga, glada, blyga eller frågande. Det ger eleverna möjlighet att aktivera upp tankarna. Detta oavsett årskurs. Bokstaverandet är bra för alla elever. Jag har haft elever i årskurs sju som inte kunnat bokstavera och har varit osäkra på bokstäverna. Om vi gör saker om och om igen lär vi oss alla. Det är min grundtanke.
- Skapa en berättelse där dessa tre ord finns med.
- Skapa en fråga där dessa tre ord finns med.
- Vad menas med vårkanten?
- När är det vårkant?
- Kant till vad?
- Snöfall och snöfallet – vad skiljer dessa två ord och vad gör det med betydelsen?
- osv …
Bild 2. Här är en avkortat mening. Det betyder att eleverna ska läsa meningen och fortsätta med eget innehåll. Det betyder att man ökar elevens talutrymme genom att ge eleven fler ord att härma och genom att lägga till ytterligare ord. Låt varje elev få möjligheten. Det är värdefull tid. Regeln är att om man inte kan fylla ut meningen så får man låna av vem man vill. Det gör inget om man säger det någon annan sagt.
Textsamtalsfrågor kan vara;
- om du tappar … vad kan man mer tappa?
- ge förslag till ersättningsord för ”tappa”?
- Ge förslag till orden vante?
- Förklara vad en vante är – tänk att den du ska förklara det för aldrig sett en sådan?
- Vad skiljer vante från vanten?
Textsamtalsfrågor kan vara:
- När skrevs den här texten?
- På hur många sätt kan vi räkna ut hur många år det var?
- Vilka ord rimmar?
- Om vi får lägga till rimmade ord – vilka kan vi hitta på?
- Vad vet vi om djuret som kallas silf?
- Titeln till texten är Okända djur, hur hör titeln ihop med djuret silf?
- Hur kommer det sig att alla meningar börjar med stor bokstav?
- Vilka meningar ska börja med stor bokstav och vilka ska inte det?
- Vad vet vi om Beppe Wolgers? (Han skrev den här 1956, hans initialer är BW, hans efternamn slutar på s. Han kan skriva. Han kan rimma på ord.) Dvs, vi utgår ifrån det vi kan se och det vi kan koppla till Beppe Wolgers.
Nästa bild är hela dikten.
Textfrågorna kan lyda:
- Vad vet vi om den här vanten?
- Vems är vanten?
- Detta är en vers i en sång som heter Okända djur. Vilken vers kan det vara?
- Spela gärna stycket och njut av att lyssna. Välj ett sätt att presentera musikstycket. Men den här hade mycket speciella djurbilder. Okända djur som inte finns.
Mejla om du vill ha bildspelet.
Anne-Marie Körling