När eleverna berättar vad veckan innehållit:

Skolinnehåll vecka 32

Vi i klass 3 vill berätta och förklara för varandra och alla andra om det som vi har fått vara med om i skolan under denna vecka. Detta är första gången de berättar om veckan som gått. Min erfarenhet är att om man gör detta varje vecka ökar listan med innehåll. Hur som helst så åskådliggörs det som har ägt rum och det innebär också att lärandet har gjort det. Jag skriver mer om detta i min bok om dokumenterandet i skolan (2007). Frågorna kan varieras som i min bild här ovan:

  • Den har veckan har jag har fått lyssna till en bok som vår fröken läser för oss.
  • Denna vecka har jag lärt mig att komma i tid till tunnelbanan.
  • Jag fick gå på teatern som skolan visade.
  • Jag har smakat på en grönsak jag inte har smakat på förut – det var i matsalen.
  • Vi har fått veta om rasten och hur vi kan använda fotbollsplanen och att det kommer ett schema för hur vi kan ha roligt på skolgården.
  • Vi var på teater. Den handlade om en diktator och om demokrati.
  • Den här veckan har jag smakat på ett nytt kött i matsalen.
  • Vi har lärt oss om diktatur och hur en diktator bestämmer. Hur en diktator behandlar andra människor.
  • Vi har fått veta att i andra länder är man inte lika fri.
  • Vi har gjort nyckelringar i träslöjden.
  • Vi har arbetat mycket med matte.
  • Vi har gjort klockan i matematikboken 2B
  • Vi har sett en film som heter Vattenmannen och Speed.
  • På NO hade brustabletter, vi lade brustabletter i en kopp och sen hällde vi på vatten så att det blev kolsyra. Det blev vita bubblor på kanten och däruppe.
  • Vi gick på teater som hette ROBOTDIKTATORN. Det var tre leksaker i en låda och det kom en till leksak – det var en robot, en superhjälte, en apa och en nalle. Det handlade om att roboten var en diktator.
  • Vi har arbetat med syre och luft. Mina föräldrar skulle kunna fråga mig om vad syre och luft är.
  • Vi har arbetat med vad demokrati är. Att alla får tycka som de vill. Det hörde ihop med teatern lite grann.
  • Vi har haft träslöjd och fått lära oss att göra nyckelringar.
  • Vi hade matematik som var roligt.
  • I syslöjden ska vi få göra en liten gossedjursmus.
  • Det heter textilslöjd men kan kallas för syslöjden.

Hej HOPP!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Inkludering, Klassrummet, Lektioner och lektionsförslag, Modellerna. Bokmärk permalänken.