Detta kan vi göra: Social distans i klassrummet under Corona

Vi tvingas hålla social distans till våra närmaste och i samhället i stort. Det är en fysisk distans och ska inte hopblandas med den sociala aktiviteten som kommer genom att vinka, le, hälsa och visa närvaro där vi är. Avstånd är för att skydda oss i en tid när vi behöver skydda både oss själva och varandra. Förslag på åtgärder i ett klassrum skulle kunna vara och då i tanke om att inte alla elever är närvarande utan hemma på grund av samma orsak som vi andra. Nu måste en annan slags anpassning göras och läras.

Vi kan också lägga till en undervisning som inkluderar våra måsten och behov i dessa tider. Så här tänker jag:

Detta skulle vi kunna tänka på:

  • Distans: att vi håller 2 meters distans mellan bänkarna och eleverna (kan vara önsketänkande att lokalerna möjliggör detta) – på minst två meter – åskådliggör hur stor yta vi behöver för att hålla en sådan distans, går det? Kan vi göra det? Varför
    ska vi hålla distans? Kan vi göra det tydligt genom att markera med maskeringstejp vad som menas med en sådan distans?

 

  • Material: att vi har egna pennor, sudd, linjaler och annat vi kan behöva i undervisningen – och att vi, trots att vi är generösa, inte kan dela dem mellan varandra – hur kan vi handskas med pennor som hela klassen kan behöva – rådgör med eleverna eftersom de ska uppmanas att lösa uppkomna problem på ett kreativt sätt – vad har de för idéer om hur vi kan agera i klassrummet?

 

  • Rengöring: att vi torkar av dörrhandtag och bänkar – det kan höra till allmän trivsel att göra det och att eleverna involveras i gemensamt underhåll

 

  • Vädring: att vi påminner om att vädra klassrummen – det är något som ska ske efter varje lektion men under pollentider tänka på och konsultera astmatiker och allergiker behov av att inte öppna fönstren

 

  • Distans och mellanrum: att vi inte går ut i samlad trupp utan att vi går ut med jämna mellanrum och likaså när vi går till skolmaten. Hur använder man ögonmått och hur säkert är det, hur kan man lära sig uppskattning kan vara ett undervisningsinnehåll.

 

  • Hygien: handtvätt innan vi går in på lektionerna och att det får ta tid att tvätta händerna. Om man sjunger en snutt så är det bara ett roligt sätt att påminna sig om tiden. Hitta på olika sånger att sjunga. Utöka elevernas repertoar och sjung mer i klassrummet. Välj dagens handtvättarsång. Utbilda ur visskatten eller ta en häftig rocklåt.

 

  • Avstånd: att vi går in med jämna mellanrum och att köer inte bildas i korridorer utan vi ser till att eleverna går in under olika tider. Jag såg en skola där man samlade eleverna utanför och släppte in dem fem om fem, det fungerad utmärkt bland de mellanstadieelever jag såg göra detta.

 

  • Klassrumsförberedelser: Förbered klassrummet innan eleverna kommer in. Det de behöver för lektionen ligger framme på bänkarna. Det kan vi hjälpas åt att göra. Det underlättar för eleverna att materialet redan finns. Sätt gärna på en sång eller någon melodi under insläppet av eleverna eller lägg fram en intressant text på interaktiva tavlan som stöttar fokus och ger tid för andra att komma in under en utökad insläpps tid. Eller låt dem titta på ett konstverk. Låt kladdpapper ligga på bordet. Det kan ge eleverna möjlighet att spontant skriva eller teckna. Låt dem göra det. Uppmuntra aktiviteten.

 

 

  • Fokus på gemensam undervisning: Undervisningen ökas från tavlan och enskilda frågor görs till gemensamma. Det handlar om att skydda läraren från att smittas eller att smitta. Mer av undervisning än av hjälp med andra ord. Det skapar gemenskap genom innehåll.

 

  • Hygien: vi lär oss om handtvätt och påminner om den – även när eleverna säger att de inte är barn och minsann kan – jag har lärt mig massor om handtvätt och dess betydelse de senaste dagarna och om handtvättens betydelse finns det massor att läsa om i vetenskapshistoria.

 

Detta kan säkerligen kompletteras med andra förslag. Välkomna att tänka tillsammans med mig.

Bjud in eleverna att tänka, lösa, berätta, fundera över hur de skulle kunna göra. Utgå ifrån deras behov av kunskaper i frågan. Låt dem vila från Coronaoro och ge dem annat. Det är skolan experter på. Läs mer högt oavsett årskurs. Ha roligt och bjud upp till möjligheter att skratta en stund.

Hej HOPP,
Anne-Marie Körling

 

This entry was posted in Anpassning, Ansvaret, Undervisningen, Verkligheten and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.