Skönlitterära texter/bilder till fysiklektionen – här om tyngdkraften

Stian Holes illustration ur boken ”Garmanns hemmelighet, 2010 och jag skriver LÄS BOKEN, LÄS BOKEN, LÄS BOKEN – läs bilderna, läs texten – LÄS!

Under kategorien skönlitterära texter för olika ämnen kommer jag att samla texter som kan bidra till att skapa förundran, ta vara på de frågor man kan ställa sig inför det märkliga och som kan bidra till att bredda tanken i ämnet.

Här handlar texten om fysik:

 

Tänkte, plötsligt, i bilen in till stan: tack och lov för tyngdkraften.

Tänk om den bara skulle släppa!

Bilen lättar från vägen, var hamnar man då? Rakt upp? Uppoch ner?

Man bara förs iväg av vinden men finns en vinden om tyngdkraften släpper taget?

Lite tyngdkraft kvar: man segla iväg i bilen, slår huvudet i taket, hur tänker man då? vad fan är det här? tänker man nog. hur fan ska det här sluta? och sen kanske man tänker: när man är på väg med vinden rakt ut över havet ett helvete, bara inte ner dit och man tänker att var i helvete är nästa land

Estland Litauen Ösel? man kanske tänker att jag måste slå i nån höjd nånstans och jag måste försöka grabba tag i nåt träd och dra mej ur den här plåtkostymen och man drivs av vindarna nordost över i en i vinden tumlande bil 

Ur Ulf Lundell, Vardagar 4, s. 361 Stockholm 2021

I texten finns en mängd frågor. Dessa kan vi också ställa oss tillsammans. Inte värdera texten, inte recensera den utan undersöka själva tanken, leka med samma innehåll och samma frågor.

Och naturligtvis får eleverna ställa frågor om textens skiljetecken eller avsaknad av dem och naturligtvis är texten också en karta över språket och den inre världen som språket möjliggör, dvs, att vi får tänka. Den text vi läser är en text om att just tänka om ett fenomen. Det ska vi också tillåtas göra i klassrummen. Tänka, kommunicera och lära. Som lärare ska vi visa och låna ut vår nyfikenhet – vad tänker eleverna? Hur ser de på detta innehåll? Igenkänning? Hur kommenterar och frågar de om språket? Skiljetecknen och stor bokstav?

Skapa dragningskraft genom ett centrum för texten/illustrationen:

  • visa gärna texten på whiteboard – när vi lyfter upp texten skapar vi ett centrum, en slags dragningskraft mot något gemensamt – vi får också ögonkontakt med varandra eftersom vi inte tittar ner i texten utan upp på den.
  • Låt illustrationer ackompanjera texterna och låt oss tänka fritt och lekfullt. Vi kan låna Ulf Lundells fråga: Man bar förs iväg av vinden men finns ens vinden om tyngdkraften släpper taget?

Fantasin bygger på något vi vet men som vi sedan leker med i tanken. Vi behöver kraften att tänka och fantasin för att förstå. Jag förundras i varje möte med Stian Holes bildvärld. Denna bild är från boken ”Annas himmel”, 2013. Läs bilderna, läs boken, läs!

Ha en nyfiken dag!
Hej HOPP!

Anne-Marie Körling 

Det här inlägget postades i Bildpromenaden, Boken i undervisningen, Skönlitterära texter till olika ämnen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.