Jag sms:ar till eleven.
Välkommen till skolan.
Vi ses snart.
Anne-Marie
Eleven svarar att eleven är sen och kommer att komma försent. Jag svarar att eleven är välkommen när eleven kommer. Det är morgon och att komma försent kan vem som helst göra. Det viktiga är att eleven kommer till skolan och känner sig välkommen.
Eleven svarar då att
”Jag vill inte komma försent. Då tittar alla på mig. Och läraren säger till. Jag stannar hemma.”
Jag tänker på den händelsen och den jag många gånger möter då jag ska hjälpa eleven att gå i skolan. Det där första mötet med skolan måste bli bra tänker jag då jag lyssnar och läser Tim, Biografin om Avicii av Måns Mosesson utgiven på Albert Bonnier Förlag AB, 2021 att Tim inte vill ha blickarna på sig då han kommer till skolan. Han går inte till skolan om hans acne är för besvärande. Så mänskligt tänker jag.
Det där som hindrar från att närvara och den alltför höga tröskeln som gör att eleverna vänder hem istället för att komma till skolan. Jag har haft många elever som berättat om samma sak. Men också de som kommer men drar huvtröjan långt ner över näsan för att skydda sig och för att få vara för sig själva. De mår inte bra av att vi bedömer dem utan att vi slår oss ner och närvarar en stund. Att vi småpratar om ditten och datten och inte endast fokuserar på att ”du ser ut att må dåligt” eller att ”du kanske kan ta av dig luvan så att jag får se dina ögon”. Det kommer inte att hända att eleven gör det. Kanske först om flera år kommer luvan av.
Vi behöver också förstå att sen ankomst på morgonen är besvärande för eleven och att vi kan se till det mänskliga att komma försent och ge redskap för att hantera en så jobbig situation; hur man går in i klassrummet, hur man kan nicka till läraren och hur läraren kan nicka tillbaka och inte vända upp och ner på händelsen som inleder dagen.
Jag har skrivit om detta i både Läraren inom mig och Undervisningen mellan oss. Och hur bemötandet eleven får faktiskt banar väg för en skolanknytning där skolan har sett över trösklarna in till den. När man gör det kommer eleven som känner sig osäker också att komma in i klassrummet och det är där eleven ska vara.
Hej HOPP!
Anne-Marie Körling
Så bra skrivet!
Du sätter ord på det jag vill säga till mina kollegor denna vecka… Tack!