Källkritik och upphovsrätt

Läs Kolla Källan eller hos Kristina Alexandersson

UNDERVISA OM UPPHOVSRÄTTEN – BÖRJA MED ELEVENS RÄTT TILL SINA EGNA VERK

Då det gäller upphovsrätt kan man börja med elevernas arbeten. Då förklaras upphovsrätten i det verkliga rummet. Om vi förstår att se på elevernas arbeten som rättigheter, alltså elevernas rättigheter att äga sina saker, bilder och texter. Eleverna kan lära sig om copyright genom att läraren frågar om rätten att använda sig av deras arbeten, också fråga om rätten att högläsa alster och genom att tillfråga eleven om hur att använda de saker som eleverna har gjort.

Genom ett sådant förhållningssätt till elevernas alster påverkas också elevens syn på andras rättigheter. Jag tycker att eleverna har rätt till värdighet och respekt för sina upphovsverk. Läraren kan modella respekt.

I en av mina gamla klasser förändrade vi klassrummet till förlag och producerade allt för en tänkt utgivning. Eleverna lärde sig om sina egna rättigheter då de i allt härmade hur en bok såg ut. Det här kom också att påverka själva synen på arbetsböckerna. En del arbeten var formativa och andra i publicerad form, alltså utgivningsbara.

Jag skiljer på process och produktion. Och det ska eleverna också få göra.

I en av mina klasser kom eleverna att begära undervisning kring ”den lilla svarta texten” vilket var den enda sidan jag inte undervisade om. Jag ringaktade mina elevers vilja att lära ur den också. Från årskurs tre läste samtliga elever självständigt igenom den svarta lilla texten på alla sina böcker – därför där stod en hel del matnyttigt att kunna:

  • utgivningsår
  • författare
  • illustratörer
  • originalspråk
  • förlag
  • kopiering inte tillåten

Det sista kom att bli en vardaglig fråga då jag lämnade ut kopior av olika slag

– Får du göra det här?

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Pedagogik, Skolorden, Strategier och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 svar på Källkritik och upphovsrätt

  1. Kristina skriver:

    Underbart, då underbart 🙂 Tack!

  2. Anne-Marie skriver:

    Ska länka till dig också.A-M

  3. Plura skriver:

    Viktigt att lära det uppväxande släkte detta.

    För om jag inte är helt fel underättad är det här med kopiering av böcker på högskolor och universitet ett stort problem. Och jag tror problemet är stort i den fria rättighetsgeneration som levt med nätets gratis möjligheter.

    Sedan finns det en annan dimension på det här med immatriealrätt. Böcker, dataprogram, TV format, film mm går nog att skydda. Men varumärken och varumärkesintrång i idéer, metoder och kunskaper är klart underutvecklade. Och här måste samhället på något sätt stärka rätten till ursprunget om vi ska tjäna pengar i ett kunskapssamhälle tycker Plura.

  4. Anne-Marie skriver:

    Ja, det är en viktig fråga, ekonomisk också. Men det handlar om respekt och demokrati tänker jag. Utbildningen måste till. Vi ska också veta med vem vi talar, alltså matematikbokens avsändare och författare. Annars är vi ute på väldigt osäkra och osynliga vägar. Min fråga är alltid – vem sänder till oss? Varför sänder de till oss? Hur ska vi ta emot? Med vilken kunskap ska vi läsa? Vad vill de påverka oss med? A-M

  5. Anette Holmqvist skriver:

    Tack för inspirerande idéer. Att utgå från elevens egen situation ”What’s in it for me?” och naturligtvis har du rätt i att väldigt mycket landar i källkritik och avsändare även när man pratar upphovsrätt. Lärare måste nog bli mer aktiva i det här, dels för att skydda upphovsrätten men också för att utveckla den och ställa krav. Kan ni bloggande lärare bidra till det så uträttar ni storverk. Det gör ni ju redan förresten. Utan lärare ingen Kolla källan.

  6. Anne-Marie skriver:

    Ditt inlägg värmer Anette, och tillsammans har lärare alltid värnat något som bidrar till ett större sammanhang. A-M

  7. Pingback: Tweets that mention Källkritik och upphovsrätt « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

  8. Plura skriver:

    Anne-Marie du ställer många berättigade frågor som inte är enkla att svara på.

    Men tyvärr möter jag allt för ofta en syn från dina kollegor att det är någon slags fri nyttighet. Jag kan hålla med om jag fick fria offentliga medel att tänka ut saker och ting. Men som både du och jag vet så krävs det lite tankemöda att sätta saker på pränt. Och inte vill det offentliga betala för det.

    Det är väl den respekten både du och jag strävar efter att få någon form av ersättning när våra böcker säljs funderar Plura på om det svåra ämnet att sprida och öka kunskapsmassan för att flytta samhället till nya höjder.

  9. Anne-Marie skriver:

    Vill också tacka för de mail jag har fått i frågan. Det kan vara bra att veta att diskussionerna förs i flera forum. Anne-Marie

Kommentarer är stängda.