Det här skulle jag gärna göra med mina elever. Sätta ihop bokpoem med hjälp av titlar. Jag tänker gå på boktitelsökning i mina bokhyllor. Vad kan jag skapa med hjälp av författares titlar?
Vi behöver också en kamera att dokumentera våra meningar. Vi behöver också en härlig lärare som vågar ge eleverna rörelsefrihet. Vi behöver ett bibliotek välfyllt med böcker. Vi behöver också få ställa ut våra bokpoem i skolans hela byggnad. Det ska synas att eleverna är där med sina arbeten och sina idéer. Skolan ska innebära något för själva livskänslan. Här och nu.
Mörk, regning, eländig morgon. hade helst stannat hemma med en god bok i värmen. Hade planerat muntligt skrivande men barnens lässtund fick mig att ändra inehåll. Vi gör bokpoem! JAAA! barnen har goda minnen av aktiviteten sedan tidigare. De elva barnen i halvklassen delas upp i par. Jag vill också gör nya titlar så vi blir jämna par. Min bästa Kung Caspian och hittehunden. Visst klingar den vemod och skogsmiljö…. Barnen skapar nya titlar. Efter rast arbetar vi praktiskt, vi tiollverkar bilder, 3D miljöer, låd-ramar till en favorittitel. Hunden och lejonet i skymningen sitter med ryggarna mot betrakatren och tittar o skogen.. En flcika utbrister; -”Kan vi inte skriva berättelser till?!” Mitt hjärta jublar! Den dystra trista dagen får ett skimmer över sig.